Kleuters en ik — Jrg. 26 (dec. 2009 / jan. / febr. 2010) Nr. 2

Minidossier: RUIMTE

1 Ruimtevaart!
Redactioneel
Bart Declerq

2 “Kobe moet toch ook kunnen spelen?”
KINDERRECHTEN
Tine Liekens
Kobe heeft in het weekend zijn rechtervoet gebroken en moet een aantal weken in het gips. Hij kan nu niet meer meespelen op de speelplaats, hij moet op de bank bij de juffen blijven zitten. Dat is niet zo leuk voor Kobe en ook niet voor zijn vriendjes. Ze lopen voortdurend af en aan om hem de laatste ontwikkelingen in het spelverloop (dat achter het hoekje plaatsvindt) te melden.

6 Japans bezoek aan de VG Kleuterschool ‘De Speelkriebel’
TERUGBLIK: JAPANS BEZOEK
Julia Moons
Als uitloper van een conferentie over ‘Ervaringsgericht Onderwijs’ in Tokyo in februari, brachten vijftien directeurs van Japanse kleutersettings een tegenbezoek aan CEGO. Yuzuru Adachi, directeur van de ‘Federation of Osaka Private Institutions for Kindergarten Education’ geeft zijn impressie van de workshop en het bezoek aan ‘De Speelkriebel’, een autonome kleuterschool in Kessel-lo.

9 Kamishibai?
TAAL
Marleen Ost
Kamishibai is een traditionele Japanse vertelvorm. Kami betekent ‘papier’ en shibai betekent ‘drama’. Letterlijk vertaald is het dus ‘papieren drama’. Men spreekt ook wel van een vertelkastje: het ziet eruit als een houten theatertje, maar dan zonder poppen. In het vertelkastje worden alleen platen en tekeningen getoond. Elke tekening geeft een scene uit het verhaal weer. De verteller verschuift de prenten zoals in een trage tekenfilm en vertelt ondertussen het verhaal.

13 Kami-dinges
TAAL
Monique Smeets
Een paar jaar geleden zag ik op een geschenkenbeurs in een school een leerkracht enthousiast vertelkasten verkopen. Haar verhaal was zo overtuigend dat ik onze directie en collega’s kon overhalen om een kastje te kopen en aan de slag te gaan.

15 Sterke staaltjes / Verrassende proeven om zelf te doen
DOEKATERN
Inne Jackers, An van Emelen
Dit doekatern staat vol met boeiende proeven die de kleuters makkelijk kunnen uitvoeren. Wat je daarvoor nodig hebt staat afgebeeld, de stappenplannen kun je kopi‘ren en met de kleuters bespreken. De kleuters lezen de verschillende handelingen en proberen ze uit.

19 “Fiew… de ruimte in!”
PRAKTIJKVERHAAL: RUIMTE
Renate Pennings
Renate Pennings liep stage op de Vrije Kleuterschool Kaulille en ging met de kleuters aan de slag met het thema ruimte.

25 Drie, twee, ŽŽn … lift off!
TECHNOLOGIE: RUIMTE
An Jacobs
Juf Hilde heeft foto’s meegebracht van een astronaut, een raket, een ruimtestation, enzovoort. Waaraan denken de kinderen als ze deze foto’s zien? Ze komen al gauw met het woord ‘maan’ op de proppen. Want een raket vliegt in de beleving van kinderen namelijk altijd naar de maan!

28 Juf Leona in de ruimte
PRAKTIJKVERHAAL: RUIMTE
Pauly Leona
Door in te pikken op de onverwachte inbreng van een kleuter tijdens het thema ‘Vaderdag’, komt ook juf Leona met haar klas in de ruimte terecht. Ze legt uit wat hieraan vooraf is gegaan, of hoe ze het heelal werd ingezogen door in te gaan op een spoor van de kleuters…

30 Geven we kinderen de ‘ruimte’?
REFLECTIE: RUIMTE
Rina Vandormael

Renate, een stagiaire, schrijft: “Wat ik belangrijk vind en waar ikzelf steeds meer vanuit vertrek bij een thema is het ‘luisteren’ naar de voorstellen en de vragen van de kleuters. Zij bieden mij keer op keer de motivatie om voor een thema te kiezen dat niet altijd als ‘vanzelfsprekend’ wordt ervaren…”

32 Voor de eerste keer met de bus!
PEUTERPAGINA
An Van Meerbeek
Blij, boos, bang? Jaja, onze eerste ‘verre’ uitstap komt eraan.