Kleuters en ik — Jrg. 24 (juni / juli / augustus 2008) Nr. 4

1 “… Er is de voorbije weken heel wat te doen geweest rond het ‘Jaar van de Kleuter’ …”
Redactioneel
Julia Moons

2 Jong begonnen is half gewonnen
GEZONDE VOEDING
Marjan Deboeck & Leene Leyssen
De gezondheid van onze kinderen is een permanente zorg voor al wie met onderwijs te maken heeft. Een aanbeveling van het ministerie van Onderwijs – die basisscholen vraagt om vanaf september 2007 binnen hun schoolwerkplan een gezondheidsbeleid uit te schrijven – plaatste gezondheidsbevordering recent weer extra in de kijker.

6 Het heen- en-weerschriftje, enkele voorbeelden in de kijker
HEEN-EN WEER-SCHRIFTJE
An Van Meerbeek, Astrid Neuckermans, Lut Schaeken
Het ‘heen-en-weerschriftje’ is bij de meeste kleuterleidsters wel een bekend begrip. Ouders kennen zo’n schriftje meestal al van in de crche of van bij de onthaalmoeder. Wat heeft Marie gegeten? Hoe lang heeft ze geslapen? Joris z’n luiers zijn op. Kunnen jullie er nieuwe meegeven?

13 In de bjoetiefaam
MOEDERDAG
Ann Beckers
“O mama, en je moet naar school komen, want wij zullen daar een “bjoetiefaam” hebben en alle mama’s mogen komen en de meisjes zullen jullie verzorgen en de jongens zullen voor de drankjes en de hapjes zorgen en de televisie zal ook komen en er is ook een bubbelbad en … en … en … . Jij komt toch ook, h mama?”

15 ‘Massage thuis en in de klas’
DOEKATERN

19 Lekker in je vel
MASSAGE
Bernadette Colard, Rina Vandormael
Massage met en door jonge kinderen is in het huidige klimaat waarin aanrakingen meer dan ooit wantrouwen oproepen geen vanzelfsprekend onderwerp. Naar aanleiding van het boek ‘Lekker in je vel – massage thuis en in de klas’ en een workshop met auteur Bernadette Colard lijkt wat extra uitleg dan ook niet overbodig.

23 Het doorbreken van de middelmaat, de weg naar talentgericht onderwijs
TALENTGERICHT ONDERWIJS
Leen De Bie
Mijn verhaal is niet ontstaan vanuit mijn klaspraktijk, maar vanuit mijn rol als moeder. Het mama-zijn maakt van mij een gedreven persoon, omdat mijn kinderen me dagelijks prikkelen om bij de dingen stil te staan, om anders te leren kijken. Ze geven me keer op keer idee‘n om projecten en thema’s uit te werken. Hun bevindingen, hun oplossingen, hun vragen, hun verhalen maken mijn verhaal.

28 Elk kind heeft recht op onderwijs / Kansarmoede in de basisschool
KANSARMOEDE
Ilse Aerden
Kinderen uit autochtone en allochtone kansarme gezinnen lopen meer dan andere kinderen het risico om geconfronteerd te worden met uitsluiting en schoolproblemen zoals leerachterstand, zittenblijven en schooluitval. Deze ongelijke kansen hebben hun wortels vooral buiten de school, maar onderwijs kan enigszins compenserend werken. Daarom werken het Lokaal OverlegPlatform (LOP) Aarschot en de Stad Aarschot sinds het schooljaar 2006-2007 aan ‘In Aarschot krijgt LOPKE kansen’, een project rond kansarmoede. Alle Aarschotse basisscholen spannen zich daar mee voor in, zodat aan ‡lle leerlingen optimale kansen worden geboden en discriminatie wordt tegengegaan.