Kleuters en ik — Jrg. 23 (dec. 2006 / jan. / feb. 2007) Nr. 2

1 “Zorg ….”
Redactioneel
Julia Moons
“Zorg … Het is in onderwijs een sleutelwoord. In dit nummer benaderen we het thema vanuit verschillende invalshoeken ….”

2 Een school vol kansen / Hoe maak je van GOK (Gelijke OnderwijsKansen) een verhaal van de school?
GOK
Bert Vermeersch
Onderwijsminister Frank Vandenbroucke wil meer allochtone kinderen in de kleuterklas. Hij wil vanaf 2009 een inschrijvingsplicht invoeren voor vijfjarigen om zo te vermijden dat kinderen al vroeg een achterstand oplopen. Onderzoek heeft immers aangetoond dat die achterstand nog moeilijk weg te werken is.

6 ‘Supernanny’
GEZINSONDERSTEUNING
Wendy Bosmans
Wendy Bosmans werkte als psychologe in de Opvoedingswinkel in Genk. We kennen haar ook als de ‘supernanny’ uit het gelijknamige VTM-programma. Ze helpt ouders die het even niet meer zien zitten met de opvoeding van hun kinderen. In haar boek ‘Kinderen opvoeden, zo lukt het beter’ geeft ze tips waarmee je als ouder aan de slag kunt.

10 Kijken naar de supernanny?
GEZINSONDERSTEUNING
Kristien Nys
De reacties op een televisieprogramma als ‘Supernanny’ zijn velerlei. Ouders voelen zich aangesproken, herkennen heel wat, gaan door het programma met anderen over de opvoeding praten.

11 Project Linker / Een ge•ntegreerde preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kleuters
Sandy De Cuyper, Hendrik Debruyne, Anneleen Galle en Els Groenewold
Iedere kleuterjuf kent het wel: kinderen die snel geneigd zijn om te slaan of te schoppen, kleuters die woedeaanvallen krijgen, die anderen pijn doen, door de klas roepen of dingen kapotmaken. Andreas is zo’n jongetje. Toen Marijn hem laatst vroeg of hij snoep wilde, gaf Andreas hem een klap. Het leek wel of alleen het stellen van de vraag Andreas ertoe aanzette om te gaan slaan.

15 Sensomotorische landschappen in de kleuterschool
Eddy Lodeweyckx
Het begrip ‘sensomotoriek’ wordt in de praktijk van de kleuterschool gebruikt om de nauwe band aan te geven tussen het stimuleren van zintuigen en het motorisch exploreren.

16 Touwen en draadjes
DOEKATERN
Eddy Lodeweyckx

20 Overbevolkte klassen in het kleuteronderwijs / Hoe groot is het probleem en wat doen we eraan?
OVERBEVOLKING OP KLASSEN
Ferre Laevers
Het kleuteronderwijs komt niet zo vaak in de aandacht, maar in de week van 11 september was het goed raak. Als het op TerZake komt Žn de minister reageert, is het een feit. Een echte aanleiding was er evenwel niet. Nergens een incident of protestmars. Enkel een cameraman van een televisiezender die ook vader van een kleuter is. Die twee in ŽŽn persoon verenigd leverde de krachtige combinatie op om van de ‘overbevolking’ een nieuwsitem te maken. Als je kind van 5 namelijk met 29 kleuters in ŽŽn klas zit en de juf laat het horen, ja dan …

23 Van small tot extra large …
Rina Vandormael
In de opvoedingswinkel in Genk hebben we een gesprek met Hilde Haerden, pedagoog en cošrdinator.

26 Een doodsbang vogeltje met leeuwenmoed

ZORGSIGNALEN
Kris Van den Broeck
Als iemand me vraagt wat me zo boeit aan kleine kinderen, dan antwoord ik altijd: “Hen zien openbloeien – van bange wezentjes die de eerste dag hun ouders moeten loslaten, in een totaal vreemde omgeving, met een vreemde die met hen de meest intieme momenten deelt (naar het toilet gaan, een dutje doen, verdriet hebben en getroost worden …), naar kleuters die stralend, lachend de klas binnen komen rennen, met ogen vol verwachting, benieuwd naar war de dag zal brengen.”

31 Biebie – Een theatervoorstelling over de vier basisgevoelens
Kindertheater Foesiemauw maakt theatervoorstellingen, ook op maat van de basisschool. Ze toveren je feest- of turnzaal om tot een heuse theaterzaal.