Kleuters en ik — Jrg. 22 (nov. /dec. 2005 /jan. 2006) Nr. 2

1 “Lut Aendekerk, Marleen Swinnen en An Coolen vertellen hoe Jelle, die aan leukemie leidt, in zijn ziekteproces niet alleen staat …”
Redactioneel
Julia Moons

2 Petje af voor Jelle…
verbondenheid
Lut Aendekerk, Marleen Swinnen, An Collen en Rina Vandormael
In een kleuterklas werk je voortdurend aan een sfeer van veiligheid, geborgenheid. Dag na dag leg je sporen van en naar elkaar voor een zorgzame, veilige relatie. In dit artikel beschrijven we de communicatie met Jelle, zijn duojuffen, Lut en Marleen, en 25 vier- en vijfjarige kleuters, hun ouders en de hele school: een pijnlijk maar ook warm verhaal van verbondenheid.

7 Thema’s mondiaal verrijken
mondiale opvoeding
Myriam van ’t Hof en AndrŽ Stroobants
Wereldwerkplaats vzw ontwikkelde een vierstappenplan, een methodiek om een schooljaar lang een blinde wereldkaart gebruiken bij vijfjarigen, en twee cd-roms om werk te maken van mondiale opvoeding bij jonge kinderen. In dit artikel lees je hoe dat in de praktijk werkt. Als je het gewoon bent om je thema’s mondiaal te verrijken, komt de actualiteit niet als een stortvloed in je klas.

10 Een schot in de axenroos
sociale vaardigheden
Hendrik Debruyne
De axenroos en haar dieren zijn in het Vlaamse onderwijs zo stilaan een begrip geworden. Dankzij een internationale werking (samenwerking tussen de Relatie-studio: Jongeren en de Arteveldehogeschool) werden ook in het buitenland vuurtjes aangestoken. Zo lopen er initiatieven in Lyon, Barcelona en Cuzco (Peru). We zijn daar erg blij mee.

13 Van contactgroep naar netwerking
contactgroep
Julia Moons
Een interview met een contactgroepbegeleider, Rina Vandormael.

15 Knutselen met Max
doekatern

19 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet…
hoogbegaafd
An Claassen
Een hoogbegaafde kleuter begeleiden.

22 EECERA Dublin September 2005
internationaal
Inge Verbeeck
en Pieter Booremans
Een impressie van een internationale conferentie.

24 Doe het samen…een INLOOP-team
opvoedingsondersteuning
Brigitte Puissant
en Sigrid Arents
Een INLOOP-team met een trekje.

30 Het ‘Leuvense model’ in Duitsland
thema: gezinnen anders
Klara Schlšmer
en Nicole Bouchot

32 Signalementen
signalement
Bart Declercq
en Luk Depondt