Kleuters en ik — Jrg. 22 (mei / juni / juli 2006) Nr. 4

1 “Was je er ook bij op 21 april in Antwerpen? ….”
Redactioneel
Julia Moons

2 Morgen begint vandaag
CONGRESLEZING 30 JAAR CEGO
Prof. Dr. F. Laevers
Waarom en hoe onderwijs vrder moet. Dertig jaar ervaringsgericht onderwijs. Een project ontsproten aan de vruchtbare bodem van de mei 68-beweging, een tijdsgewricht dat meestal geassocieerd wordt met flowerpower, hippies en communes, maar dat ook duurzame dingen heeft voortgebracht!!! Een idealisme namelijk dat krachtig doorwerkt in hedendaagse opvattingen en waarvoor Amnesty International, de vredesbeweging, Greenpeace en de strijd voor mensenrechten model staan.

7 Ik speel! Ik groei!
sPEL
Anita Coenen
Kansen bieden, verrijken en effecten inschatten. Jonge kinderen spelen graag … Ze genieten van exploreren, ontdekken, samen of alleen. En toch stellen we ons een aantal vragen … Mag dat nog in onze klas, anno 2006? Welke spelkansen bied ik als kleuterleid(st)er? Ben ik tevreden? Wordt er wel genoeg geleerd? Wat heb ik als leerkracht dan te doen? Wat te doen met kinderen die niet tot spel komen? Hoe ga ik om met een klas van twintig of meer jonge kinderen?

13 Van poppenhoek tot ‘echte’ huishoek
HUISHOEK

Veerle Op ’t Roodt en Sonja Gerits
In september had de poppenhoek twee verdiepingen. Op de bovenverdieping stonden een eenpersoonsbed, een verkleedkist met verkleedkleren, een doos met schoenen en handtassen, een poppenbad, twee poppenbedden met twee poppen erin en een tafletje met een spiegel en kammen.

16 WAW SPELEN
doekatern
Mieke Daems

18 Snoezelen met kleuters
SNOEZELEN
Elly Jans
Almaar vaker hoor je over ‘snoezelen’ praten. Snoezelen is een samentrekking van ‘snuffelen’ en ‘doezelen’ en gebeurt in een speciaal daartoe ingerichte ruimte. Met ‘snuffelen’ wordt bedoeld dat alle zintuigen geprikkeld worden en ‘doezelen’ betekent dat je lekker mag ontspannen en van de ruimte mag genieten.

23 Een bewegingskoffer in de gang
BEWEGINGSKOFFER
Lien Thewissen

Onze school ligt in Brussel. We tellen 100% anderstalige leerlingen. Voor een groot deel van hen is het Nederlands slechts de derde taal, na hun moedertaal en het Frans. Heel wat kinderen wonen erg klein en hebben thuis weinig spelervaring kunnen opdoen. Logisch dus dat de overgang naar het onderwijs voor deze peuters een enorme stap is. Dit artikel vertelt hoe er in onze klas een bewegingskoffer groeide vanuit observatie van de kleuters en gevoeligheid voor hun noden en interesses.

26 Werken rond gevoelens
gevoelens
Lut Aendekerk
Conflicten. In de klas zijn er geregeld conflicten, voorla dan op de bouwmat. De betrokkenheid is er vaak heel hoog. Er worden mooie, gevarieerde bouwsels gemaakt, maar ooit worden die stukgemaakt, per ongeluk of moedwillig. Als Tijl in de bouwhoek is, blijven de conflicten niet lang uit. Tijl is een drukke kleuter, impulsief maar wel zeer gedreven. Hij eist de dingen voor zich, zo ook de dino’s op de bouwmat. Die zijn erg gegeerd. Soms begint het conflict al bij het keuzebord. Het is dan een rush om bepaalde dino’s te bemachtigen.

29 Als machines konden meevoelen …
gevoelens
Andrea Steensels
Een communicatiespel.

31 Zorgbegeleider in de kleuterschool…
interview
Anita Coenen

Welke ondersteuning is er nodig? Interview met Lut Schaeken, zorgbegeleider in de Vrije Kleuterschool Moza•ek in Hasselt, waar gewerkt wordt met Procesgericht Kindvolgsysteem (F. Laevers).