Kleuters en ik — Jrg. 22 (aug. /sept. /okt. 2005) Nr. 1

Thema: GEZINNEN ANDERS

1 “Ouders en samenwerken met ouders …”
Redactioneel
Julia Moons

2 Gezinsvormen
thema
Lieve van den Wijngaerde
De thuissituatie van kinderen in de kleuterschool kan nogal verschillen. Lang niet elke kleuter woont bijvoorbeeld bij allebei zijn (biologische) ouders. Een van hen kan overleden zijn, de ouders kunnen gescheiden zijn, waardoor het kind bij de moeder of vader alleen woont, of er kan een nieuw gezin ontstaan zijn, met een stiefouder en eventueel halfbroers en -zusjes. Maar wat betekent dat voor die kinderen?

5 Het verhaal van Myriam
thema
Lieve Mortelmans
Myriam is geen vreemde op school. Het is een tenger gebouwd meisje van 9 jaar. Ze is stil en zwijgzaam van aard en er zijn nooit problemen met haar geweest. De andere kinderen van de klas hebben haar graag. Daar zijn haar zachte stem, grote openheid en bereidwilligheid niet vreemd aan. Zo kennen de juffen van de school haar al jaren. Myriam is het enige kind van een alleenstaande moeder.

8 Adoptie: Mag ik altijd bij je blijven?
thema
Els Bertrands
Een geadopteerde kleuter in de klas…wellicht heeft elke kleuteronderwijzer het al eens meegemaakt. Soms weet je ervan, soms wordt het helemaal niet vermeld. Adoptiekinderen vallen niet echt op, tenzij… soms door hun huidskleur – in een overwegend ‘witte’ school. In dit artikel belichten we het ‘ingrijpende’ en het ‘gewone’ van adoptie en adoptiegezinnen en van enkele kleuterklasmomenten.

13 Ik heb een mama ¬Źn een moeke!
thema
Hilde Coel
Een aantal jaren geleden zag ik tijdens het schoolfeest twee dames met een kleuter de schoolpoort binnenstappen. Het waren duidelijk nieuwkomers die eens een kijkje wilden nemen binnen de schoolmuren. In eerste instantie dacht ik: dat zullen de mama en een tante zijn; papa moet misschien werken of de ouders zijn gescheiden….Ik stond er eigenlijk niet verder bij stil en toen kwam een ander ouderpaar een babbeltje maken.

15 Kookplezier met Nele
doekatern
Nora Kuypers

19 Bij de lectoren op de koffie
lerarenopleiding
Jill Schoonvliet
en Inge Verbeeck
Het studentenparlement als inspraakorgaan in de lerarenopleiding getypcast.

21 Papa is in de hemel
thema
Sofie Robyns
en Rina Vandormael
Sofie, een kleuterleidster vertelt ons haar verhaal over geluk, verdriet en een moeizame zoektocht naar evenwicht en welbevinden in een nieuwe gezinssituatie.

26 Zorgbegeleiders aan het woord
zorgbeleid
Ann Berghs, Wies Schuts, Lut Jonckheere, Els Bertrands, Vera Plessers
en Rina Vandormael
Op een dag beslisten de dieren uit het Dierenbos om een school te stichten. Daar zouden ze ‘Volledig Dier’ kunnen worden. Een commissie van wijze dieren stak de hoofden bij elkaar. Om ‘Volledig Dier’ te worden, was het belangrijk zich in alle vakken te bekwamen: zweefvliegen, rond hindernissen zwemmen, in bomen klimmen… zo beslisten ze. En zo geschiedde. Maar toen ging het verschrikkelijk fout.

30 De overgang naar de kleuterschool
peuters
Gerlinde Snoeck
Vanaf volgend jaar kunnen 2, 5 jarigen op een extra instapdag naar de kleuterschool. Dat betekent dat er nu zeven instapmomenten zijn: de eerste schooldag na de zomervakantie, de herfstvakantie en de kerstvakantie, de eerste schooldag van februari, de eerste schooldag na de krokusvakantie en de paasvakantie en nu als extra de eerste schooldag na de hemelvaartvakantie. Zo hoeven kinderen die na de paasvakantie nog net geen 2,5 jaar zijn niet te wachten tot na de zomervakantie om naar school te gaan.