Kleuters en ik — Jrg. 20 (mei / juni / juli 2004) Nr. 4

Thema: BEWEGEN

1 Het lijkt wel of het nieuwe schooljaar pas gisteren begon …
Redactioneel
Julia Moons

2 Bewegingsopvoeding door een ervaringsgerichte bril
thema
Els Bertrands
In elke kleuterschool in Vlaanderen wordt wekelijks ruimte gemaakt voor twee uren bewegingsopvoeding. Daardoor heeft bewegingsopvoeding in het kleuteronderwijs een heel apart statuut gekregen.

7 Kinderen hebben recht op blauwe plekken!
thema
Leene Leyssen en Bart Declercq
Arseen loopt graag en staat, met blozende wangen van de inspanning; tegen een balletje te trappen. Sarah en Fien spelen in de zandbak. Elke speeltijd zijn ze, samen met enkele andere kleuters, aan het graven. Ze hebben een berg gemaakt en graven, elk van hun kant, een tunnel naar het midden.

11 Boeiende bewegingslandschappen
thema
Els De Jaegere
Als professioneel volleybalspeler zag Emile Rousseaux veel zevenjarige kinderen vol enthousiasme in zijn club beginnen.

15 Kleuters in actie!
DOEKATERN

19 … en de peuters …?
thema
Kris Van den Broeck en Els Bertrands
Elke leerkracht die met bewegingsopvoeding bezig is, zit met gelijkaardige vragen. Wat doe je met 2,5-jarigen in de twee uur per week dat ze naar je zaal gebracht worden?

23 Een school in beweging – beweging in de school
thema
Louisa Peeters
De Harlekijn, een kleuterschool in het hart van ‘het Zuid’. In 2000 stapte de school in een herprofileringsproject. We vertellen over de kronkels in hun pad.

28 Samenspel bewegingsjuf – klasleerkracht
thema
Els Bertrand, Chris Van den Broeck en Katia De Muylder
Plannen op langere termijn: het lijkt haaks te staan op de basisideeĀ‘n van ervaringsgericht onderwijs, nl. vertrekken van het kind, zijn belangstelling en leerbehoeften.