Kinderwijz – herfst 2017

02 Van vreemde vogel tot wijze vriend

06 Leren met paarden

10 Van krassen en koppoters tot krokodillen
Bauk Zwaan is tekentherapeut en gespecialiseerd in de betekenis van kindertekeningen. Tekenen is voor kinderen een natuurlijke behoefte. Een kind dat tekent laat een spoor achter van zijn bestaan. Het kind geeft zijn eerste eigen taal weer in tekens (krassen en krabbelen op papier). Diep vanbinnen weten we allemaal wat we nodig hebben voor ons welzijn in ons eigen leven. Kinderen kunnen dit bij uitstek goed vormgeven via tekeningen, omdat dit zo bij het ‘oorspronkelijke denken’ hoort, het aangeboren denken in beelden, in tegenstelling tot het aangeleerde denken in woorden. 

14 De stem van het kind als de sleutel

18 Schijt aan poepen

24 ‘Wees jezelf!’ Dieke, negen jaar
Het blijkt vaak dat er nog niet zo veel bekend is over de bijzondere ontwikkelingsfase van het 9-jarige kind. De negenjaarsfase vindt meestal plaats in de periode tussen acht en elf jaar. Als kindercoach werkt Bauke Borsboom veel met kinderen rond deze leeftijd. Soms lijkt het voor ouders alsof hun kind al vroeg aan de puberteit begint. Dat is niet werkelijk zo. Een kind van negen zit in zijn eigen fase die hoort bij deze leeftijd. In het boek Ik ben 9 lezen ouders en kinderen dat zij niet de enigen zijn voor wie deze fase soms lastig kan zijn. Ieder kind beleeft deze fase op zijn eigen manier. Voor het ene kind verloopt deze periode makkelijk en voor het andere kind kan deze tijd lastiger zijn.

28 Samenwerken met hulpverleningsinstanties

33 Boekrecensies

34 Column
Charlotte Visch

35 Rubriek hoogbegaafd
Een huis vol hoogbegaafden

39 Rubriek beelddenken
Hoogpolig tapijt & ruimtetijd

45 Rubriek hooggevoeligheid
Sensitieve droomoogjes en factcheckers
In dit artikel wil Sylvia van Zoeren de lezer ook vragen om extra aandacht te geven aan de ‘droomoogjes’. De factcheckers zijn van jongs af aan wakker en lijken vaak heel slim. Zij vallen het meest op. Ze regelen vaak van alles, thuis en in de klas. De droomoogjes op de achtergrond krijgen vermoedelijk te weinig stimulansen en halen daardoor – soms ook later in het vervolgonderwijs – niet uit zichzelf wat er in zit. Het aanleren van vaardigheden om hun talent te kunnen benutten is ook voor hen erg belangrijk