Kinderopvang — Jrg. 24 (maart 2014) Nr. 3

  3  Levensgevaarlijk?
VOORWOORD
Marike Vroom (hoofdredacteur)

  4  KORT & KRACHTIG
Marianne Velsink
– Hoe maak je een kind communicatief?
– Panelvraag: ‘Waar letten ouders het meeste op als ze een opvangplek voor hun kinderen zoeken, is jullie ervaring?
– Wij doen gezond!
– Te lezen op kinderopvangtotaal.nl
– Reacties van lezers
– Test je pedagogische kennis
– EHBO-tip: Tand afgebroken
– Week van de Opvoeding 2014
– Gratis luiers
– Agenda
– 33.834
– Week van het jonge kind 2014
– Marketing stunts
– Leuke apps voor jou en de kids

  8  Door afspiegeling verlies je goede mensen
MIJN PASSIE
Martijn: razend populair, toch ontslagen

10  Peuterspeelzalen naar de Wet kinderopvang: 3 verhalen
Marianne Velsink
Waar gaat het heen met de peuterspeelzalen? De ingezette harmonisatie is in de ene gemeente met succes afgerond, maar andere gemeenten worstelen met lastige bijwerkingen. We tekenen drie verhalen op van peuterspeelzalen die duidelijk illustreren hoe groot de verschillen in Nederland zijn.

14  Structureren en grenzen stellen / Pedagogische interactievaardigheden in de praktijk
Natasja de Kroon
De zes pedagogische interactievaardigheden zijn de basis van de kinderopvangpedagogiek. Iedere pedagogisch medewerker zou de theorie achter deze vaardigheden moeten kennen. Maar hoe werkt het in de praktijk? In een serie van zes artikelen laat pedagoog Natasja de Kroon zien hoe je er in de praktijk mee kunt werken. Dit is de vierde aflevering: over structureren en grenzen stellen.

17  Spotlight op Peuterspeelzaal ’t Debberke in Best
PEUTERSPEELZALEN
Harriët Teijen
Deze maand: peuterspeelzaal ’t Debberke in Best

18  Groen moet je doen! Zelf een narcis knutselen
Marianne Wenneker
– Spelen met zand
– Op de agenda
– Zaaien in wc-rolletjes
– Duurzaam afval scheiden
– Milieuvriendelijk schoonmaken. Nieuw textiel wassen
– Groene activiteit (4-12). Narcis

20  Taal leren. Uit het werk van Elly Singer – deel 5
Heleen van der Veld
Al in de baarmoeder vangt een baby geluiden van buiten de bank op. Vier dagen na de geboorte herkent hij de manier waarop zijn moeder praat en nog wat later ontdekt hij zijn eigen stem en ‘praat’ met zijn ouders. Handig en leuk! Als pedagogisch medewerker kun je veel betekenen in de taalontwikkeling van jonge kinderen. In dit artikel de belangrijkste tips en feiten uit het boek Speels, liefdevol en vakkundig van Elly Singer en Dorian de Haan.

22  Dagje meelopen met pedagogisch medewerker Melisse
Davita Dijkstra
Iedere pedagogische medewerker heeft een eigen manier van werken. Zo laat Melisse Gasper-Boon zich liever leiden door datgene waar de peuters op haar groep behoefte aan hebben, dan dat zij elke dag strikt de klok volgt. Voor Vakblad Kinderopvang hield ze een dagboekje bij over een werkdag bij de Koele Kikkers op de blauwe ooievaar, een kinderdagverblijf van Skon kinderopvang.

27  De gastouder. Profileren met eigen thema’s
Clarine de Leve en Heleen Abrahamse (Gastouderacademie van VYVOJ, Onderzoeken, Opleiden en Vernieuwing)
In deze rubriek belicht de Gastouderacademie telkens een hoofdstuk uit het pedagogisch kader voor de gastouderopvang. Deze keer gebaseerd op hoofdstuk 1: De basis voor dit ‘Pedagogisch kader gastouderopvang’.

28  Kinderboeken. Help, krokodil eet de letters uit mijn boek!
– Een boom vol herinneringen – vanaf 3 jaar
– Het abc van Kikker – vanaf 4 jaar
– Mr Finney en het raadsel in de bomen – vanaf 4 jaar
– Levensgroot zoogdieren – vanaf 3 jaar
– Pas op! Dit boek bijt! – vanaf 3 jaar
– Thema: Nederland
– Met Jip en Janneke door Nederland – vanaf 3 jaar
– Nederland – alle leeftijden
– De koe die in het water viel – vanaf 3 jaar

30  Leuk? Interessant!
COLUMN
Steven Pont

31  Dit willen wij
Carla Overduin
Ouders aan het woord

32  Kids Actief. Over leeftijd: hoe oud ben jij?
– Thema: Geboren
– Babyfotospel – alle leeftijden
– Geboortebord – 4 tot 6 jaar
– Een kat van 100 jaar – 4 tot 6 jaar
– Hoe oud ben jij? – 4 tot 6 jaar
– Activiteit van de maand: Als ik later groot ben – 4 tot 6 jaar
– Baby gedrag – 2 tot 4 jaar
– wwweetjes

35  Foto ‘Ik ben een leeuw!’

36  Topsfeer op de bso
Marianne Velsink
De stille, de clown, de dominante, de dromer, de eigenwijze, de slimme, de popie-jopie, de pestkop, het buitenbeentje, het prinsesje. En dan ook nog jouw karakter en dat van je collega’s. Hoe zorg je in zo’n gevarieerde bso-groep voor een goede sfeer? De Opvoeddesk geeft tips.

38  GESPOT
– Bouwen met staal
– Op een muzikale ontdekkingsreis
– Band-it!
– Gedichten over kinderen
– Letter kasten
– Life is Swanderful

39  Wie wil er prinsessenles?
COLUMN
Dorien Gerritsen

39 Colofon