Kinderopvang — Jrg. 22 (oktober/november 2012) Nr. 10/11

Thema: SPELEN EN SPEELGOED

Extra
: KindVak 2012 PREVIEW (binnenkatern, pagina 25 t/m 32)

3 Spelen
VOORWOORD
Marike Vroom (hoofdredacteur)

4 Peutervriendschap op de groep / ‘Jij bent mijn vriend’
THEMA
Saskia Verduijn
Bij de ene groep gaat spelen als vanzelf en ontstaan innige vriendschappen. Op de andere peutergroep vliegen de kinderen elkaar constant in de haren. Wat is peutervriendschap eigenlijk en kun je die stimuleren?

8 Resultaten onderzoek naar zelfreflectie / Groeien door naar jezelf te kijken
Mirjam Rienstra
Zelfreflectie: regelmatig kijken naar jezelf en je eigen manier van werken onderzoeken. Daardoor kun je groeien in je werk en het vergroot je werkplezier.

10
KINDEROPVANGJOURNAAL
Marianne Velsink
– Nieuw stelsel kinderopvang levert geld op
– Register kinderopvangpersoneel vanaf 2016
– Bso van het Jaar 2013: doe mee aan de wedstrijd!
– Optimisme over politieke beloftes kinderopvang voorbarig
– Nieuwe rekentool
– Rotterdam stuurt peuterconsulent op ouders af
– Kamp rekent op doorgaan bezuinigingen 2013
– Agenda
– Zo reageerden onze lezers op #Social Media

16 Technisch talent in de dop
THEMA / BUITENSCHOOLSE OPVANG / 4 TOT 13 JAAR
Barbara Schilthuis
Bij Kinderopvang Baarn komen kinderen al op jonge leeftijd in aanraking met techniek. Al twintig jaar is er een prachtig timmeratelier beschikbaar voor de kinderen bij De Kleine Stad. In dit timmeratelier kunnen de kinderen naar hartelust timmeren, zagen en boren, maar ze kunnen ook met allerlei andere technieken werken.

18 Onderzoek naar het belang van vrij spel / Elke dag een paar uur vrij spel
THEMA / BUITENSCHOOLSE OPVANG / 4 TOT 12 JAAR
Carla Overduin
Vrij spel is belangrijk voor kinderen van vier tot zes jaar, stelt orthopedagoog Louise Berkhout. Het stimuleert hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Juist de bso heeft een belangrijke rol bij het stimuleren van vrij spel.

22 Pleister op de mond, handen op de rug
BEGRIJPEN MET JE HANDEN (1)
Annet Weterings
Auteur Annet Weterings en fotografe Sabine Plamper maakten een inspirerend boek over hoe kinderen ontdekken, onderzoeken, proberen, cre‘ren en leren. In vijf afleveringen geven we je in tekst en beeld een voorproefje van dit boek.

KindVak Preview 2012 (binnenkatern, pagina 25 t/m 32)
Brabanthallen, Den Bosch, 1 t/m 3 november 2012

26 KindVak 2012 wordt een beleving

INTERVIEW
Interview met de projectmanager van VNU Exhibitions: Evert Jan Bos.

28 KindVak 2012: Vandaag leren, is morgen doen
ALGEMENE BEURSINFORMATIE
Informatie over de beurs.

29 KindVak 2012: Inspiratiesessies
WORKSHOPPROGRAMMA
Overzicht van de workshops.

32 Overzicht standhouders
STANDHOUDERS 2012
Overzicht van alle standhouders van KindVak 2012.

34 Kinderen met ernstige taal- en spraakmoeilijkheden (ESM) / Lastig te herkennen, goed te begeleiden
Femke van den Berg
Herken ESM. Zeker vijf procent van de kinderen heeft ernstige taal- of spraakmoeilijkheden (ESM). In de praktijk is ESM best lastig te herkennen. Toch zijn er wel signalen waarop je als pm’er kunt letten.

36 Beter spelen met de Schijf van Vijf / Inspiratie uit kleine dingen
THEMA
Alexandra Sweers
Wat kun jij doen om kinderen ‘goed’ te laten spelen? Hoe beter ze kunnen spelen, hoe meer kans ze krijgen op ontwikkeling. De Schijf van Vijf helpt je erbij: Creatief, constructief, cognitief, sociaal en motorisch.

38
KINDERBOEKEN
Marielle van Bussel
– Held in de lucht: ‘Jantje en het helikoptertje’ (vanaf 4 jaar)
– Eigenwijs leeuwtje: ‘Ik doe het lekker toch!’ (vanaf 2 jaar)
– In de bajes: ‘De brief van papa, Rosa en Moussa’ (vanaf 7 jaar)
– Thema tegenstellingen: ‘Gewoon gek’ (vanaf 2 jaar)
– Thema tegenstellingen: ‘Tegenstellingen, mijn eerste Gruffalo’ (vanaf 2 jaar)
– Zelf aan de slag
– Op de eco-tour: ‘De Lokkerbolletjes’ (vanaf 8 jaar)
– Een knuffel vertelt…: ‘Zoveel als de wereld hou ik van jou’ (vanaf 4 jaar)

41 Gastoudernieuws
GASTOUDERSERVICE
Carlien Langelaan
Wat speelt er in de gastouderopvang
? Wat houdt gastouders bezig? Je leest het maandelijks in deze rubriek.

42 Kunst kun je delen
DE ONTWIKKELBAK VOOR DE BSO
Elsa Schagen
Welke activiteiten stimuleren welke ontwikkelingsgebieden van kinderen? In deze rubriek beschrijft Elsa Schagen activiteiten voor kinderen van vier tot dertien jaar en besteedt ze aandacht aan de verschillende ontwikkelingsgebieden.

45 Spotlight op….. Dribbel
PEUTERSPEELZALEN
Marianne Velsink
Uit tien onderwerpen koos Marja Spierieus, eigenaresse van Dribbel, voor de vijf thema’s: Activiteit, Samenwerking, Team, Trots en Zorgkinderen.

46 KORT & KRACHTIG
Marianne Velsink
– Chantal van der Gaag: overtuigende winnares
– Jagers en verzamelaars
– Goed idee!
– De beste kwekers
– Deze maand in Management Kinderopvang
– Wij doen duurzaam
– Uit het pedagogisch kader…
– Ikke: Nikita (5 jaar)

50 Cošperatief spelen in peuterspeelzaal en kinderdagverblijf / Van samen spelen leer je meer
THEMA
Marianne Velsink
Leerkrachten ervaren al een tijd dat kinderen die samen leren, betere resultaten halen en zich fijner voelen in de groep. Deze manier van werken wordt cošperatief leren genoemd. Cito maakte voor het VVE-programma Piramide de vertaalslag naar de peuter. Wat blijkt: structureel cošperatief spelen past ook prima in de peuterspeelzaal en het kinderdagverblijf.

52
KIDS ACTIEF 0 TOT 4 JAAR
Carla Overduin
– Thema: Vrijheid blijheid
– Materiaal moet prikkelen (2 tot 4 jaar)
– Activiteit van de maand: Anders dan anders
– Wwweetjes
– Een verhaal ter inspiratie (3 tot 4 jaar)
– Tip van de werkvloer: Action painting (4 jaar)
– Lijnen zetten (2 tot 4 jaar)
– Inspiratie door muziek (0 tot 2 jaar)
– Aanstekelijk (2 tot 4 jaar)

54 Vakinformatie
VAKINFO
Marianne Velsink
– ABC
– VVE met Dora en Diego
– Sinterkerstslabbetjes
– Cultuurcursus voor bso’s
– Houd je haaks!
– Peutertheater