Kinderopvang — Jrg. 20 (september 2010) Nr. 9

3 Ouders
Marike Vroom (hoofdredacteur)

4 Gevoeliger dan de rest / Omgaan met hoogsensitieve kinderen

Femke van den Berg
Sommige kinderen zijn veel gevoeliger dan andere. Ze schrikken sneller, huilen vaker, krijgen regelmatig driftaanvallen of ze trekken zich juist in zichzelf terug. Hoe kun je met die gevoeligheid omgaan?

6 Op ŽŽn lijn met de ouders / Profileer jezelf als medeopvoeder
Carla Overduin
Ben je als pedagogisch medewerker een medeopvoeder van het kind? Ja, zegt Ellen Allewijn, die voor haar promotie-onderzoek pedagogiek vier kindercentra onder de loep nam, waar zij personeel en ouders interviewde. ‘Zowel pedagogisch medewerkers als ouders onderschatten deze rol. Het wordt tijd om daar iets aan te doen.’

10
KINDEROPVANGJOURNAAL
– Zorgen over aankondiging bezuinigingen kinderopvang
– Voorlopig alleen administratieve inspectie gastouders
– Rouvoet wil ŽŽnlocatieregeling gastouders afschaffen
– Waarborgfonds: ‘bezuinigingen kinderopvang werken averechts’
– Werkende moeder schaadt kind niet
– Oproep voor inenting kinderopvangpersoneel
– Agenda
– Kinderopvangondernemer onderneemt duurzaam

15 Opleidingseisen peuterspeelzalen
HŽlne Huis in ’t Veld
Kunnen peuterspeelzalen voldoen aan de kwaliteitseisen? De tijd dat op peuterspeelzalen uitsluitend gewerkt werd met vrijwilligers met een groot hart en de beste bedoelingen, maar zonder een kindgerichte opleiding, ligt ver achter ons. De afgelopen jaren hebben steeds meer gemeentes onder andere opleidingseisen gekoppeld aan hun subsidiebeschikking. In het kader van de wet OKE wordt de lat nog hoger gelegd. Waar leiden al die nieuwe eisen eigenlijk toe en staat er wel iets tegenover?

18 Gebruik je handen / Zeg het met gebaren
Carla Overduin
Gebarentaal om beter te communiceren met de kinderen. Wapperkids leert pedagogisch medewerkers hoe je met eenvoudige gebaren zelfs een baby al kunt leren ‘zeggen’ wat hij wil. Een van de voordelen is een intensiever contact, het is goed voor de ontwikkeling van het kind Žn, minstens zo belangrijk: de kinderen vinden het leuk.

20 KORT & KRACHTIG
Marianne Velsink
– Maatschappelijk ondernemen: wat is dat?
– Pesten, ik doe er niet aan mee
– Oproep: stuur verjaardagsfoto’s in en win!
– Spraak- of taalachterstand?
– Doe mee, stelling 10
– Wist je dat….
– Beweegspellen – 4 tot 12 jaar: Sportieve na-zomerspelen
– De Wet OKE (Wet Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie)

2532 Kinderopvang is jarig
Extra katern van acht pagina’s over ŽŽn thema.
Deze maand: VOEDING

26 Warm eten
0 TOT 12 JAAR
Marianne Velsink
Een warme maaltijd in de kinderopvang: lastig? Veel bso’s en kinderdagverblijven zien obstakels voor het organiseren: hoge werkdruk, de kosten en negatieve reacties van de ouders. Kinderdagverblijf Het Kootertje in Dorst en De Hooijbergh in Barsingerhorn bewijzen dat al die vooroordelen niet kloppen.

27 Kinderen leren proeven / Aan de slag met een recept! / Wwwweetjes


28 Lekker en gezond
Mary Stottelaar
Gezond eten, dat is goed voor elk kind. Goed eten zorgt immers niet alleen voor voldoende energie om te groeien en te spelen. In de juiste voeding zitten ook alle voedingsstoffen voor een optimale groei en gezondheid. Wat heeft een kind elke dag nodig? Uitneembare binnenpagina om op te hangen.

30 Samen aan tafel, lekker en leerzaam
Ingrid Gouda Quint
Eten op het kinderdagverblijf is een gezellig moment. De tafel is gedekt, de bekers en bordjes staan klaar en het brood en beleg komen tevoorschijn. Maar samen eten is meer. Het biedt kinderen ook de gelegenheid nieuwe ervaringen op te doen. Loes Kleerekoper verdiepte zich voor het Landelijk Curriculum Kinderopvang in eten als pedagogische activiteit. ‘Kinderen, aan tafel!’

33 Idee? Gewoon doen!
BSO EN ZO / COLUMN
Sanne van der Mey

34 Doek op, licht aan! / Limburgse bso’s in het theater met BSO-revue
BUITENSCHOOLSE OPVANG 4 TOT 12 JAAR
Marjan Versteegen
Maandenlange voorbereidingen, nerveuze spanning en vooral heel veel plezier: de jaarlijkse BSO-revue van MIK Kinderopvang. De bso’s van MIK strijden daarin met zelfgemaakte acts voor een wisselbeker. ‘Geef een kind een podium en het gaat stralen’.

36 Kinderen eerlijk over hun bso / Onderzoek studenten naar mening bso-kinderen
BUITENSCHOOLSE OPVANG
Marianne Velsink
De kwaliteit van je bso wordt gemeten door de GGD, de managers, onderzoekers, ouders en door jezelf. Maar wat vinden de kinderen er eigenlijk zelf van?

38 Vakinformatie
Marianne Velsink
NIEUW OP DE MARKT
– Bouwen met touwen
– Bouwstenen voor iedereen
– Fruit op een lepel
GESIGNALEERD
– Ouderavond over zelfvertrouwen
– Twee papa’s
– Complimenten vissen

40 Welke kleur heeft een mandarijn? / Stimuleringsprogramma ‘Ben ik in Beeld’
Astrid van de Weijenberg
Een programma dat de ontwikkeling van kinderen stimuleert, is niet alleen goed voor kinderen. Met Ben ik in Beeld zijn pedagogisch medewerkers zich veel bewuster van hun vak. Echt luisteren, echt kijken, echt leren. De interactie tussen kinderen en pedagogisch medewerkers vormt de kern.

42
KINDERBOEKEN
Lieke van Duin
Je boomhutverhaal, dansen met een pen en penseel, vertelkastje voor peuters en liefde en seks bij dieren.
De boomhut (vanaf 3 jaar)
– Wat dansen we heerlijk (vanaf 5 jaar)
– Overzee (vanaf 5 jaar)
– Dikkie Dik – Jarig! (vanaf 2 jaar)
– Anna eet graag fruit (vanaf 2 jaar)
– Op je potje, konijn (vanaf 2 jaar)
– Ik zou wel een kindje lusten (vanaf 2 jaar)
– Rikki en de eekhoorn (vanaf 2 jaar)
– Ik voel een voet (vanaf 2 jaar)
– Wild verliefd (vanaf 10 jaar)

45 Verticaal / Kwaliteitsslag in verticale groepen
Marianne Velsink
De voordelen van de verticale groep zijn wel bekend. De valkuilen helaas ook. Om alle voordelen van de verticale groep optimaal te benutten, en met de valkuilen om te kunnen gaan, ontwikkelt expertisecentrum JSO instrumenten die je daarbij kunnen helpen.

48 KIDS ACTIEF
Carla Overduin
Thema: Vlieg er eens uit! (alle leeftijden)
– Wwweetjes
– Activiteit van de maand: Maak een parachute( alle leeftijden)
– Piloot op bezoek ( alle leeftijden)
– Kijkje op de luchthaven ( 2 tot 8 jaar)
– Knutselen: vliegtuigje in de hangar ( 2 tot 4 jaar)
– Kofferrace ( 4 tot 6 jaar)
– Ik ga op reis en neem mee ( 2 tot 4 jaar)
– Hoe werkt een vliegtuig? ( 6 tot 8 jaar)

51 De spiegel
KLEINE ONDERZOEKERS
Janneke Corvers, Els Feijs, Fokke Munk & Willem Uittenboogaard (Talentenkracht)
Wetenschap en techniek voor jonge kinderen ingewikkeld? In deze rubriek laat Talentenkracht zien hoe simpel het is om peuters en kleuters op bta-niveau uit te dagen. Deze maand: de spiegel.

52 Gezellig sanitair / Leven en leren met kinderen (3)
Annet Weterings
Dit is de derde aflevering uit een serie artikelen over ‘leven en leren met kinderen’. Hierin laten we zien hoe je je door foto’s kunt laten inspireren bij het inrichten van de omgeving voor kinderen.

54 Slimmerds
RAAR MAAR WAAR
Paul Laport
In dit informatie- en communicatietijdperk lijken kinderen steeds slimmer te worden. Ze weten en doen dingen, waar wij pas op veel latere leeftijd aan toe waren. Maar klopt het ook? Worden kinderen inderdaad steeds intelligenter?