Kinderopvang — Jrg. 17 (januari 2007) Nr. 1

3 Nieuw begin
Marike Vroom (hoofdredacteur)


6 Vijf zintuigen om de wereld te ontdekken
Annelies de Vreeze
Luisteren en geluidjes nadoen, aanraken en voelen, ruiken en proeven en natuurlijk kijken, veel kijken. Een baby verkent de wereld via zijn zintuigen, vanaf de geboorte zijn ze alle vijf in gebruik. Hoe vind je de balans tussen uitdagen, rust en de vele prikkels die op hem afkomen?

8 Discussie tussen experts: mag de peuter al achter de computer?
JIJ EN DE COMPUTER, 0 TOT 12 JAAR
Carla Overduin
Niet iedereen is overtuigd van het nut van de computer voor jonge kinderen. De meningen lopen behoorlijk uiteen. We laten een voor- en een tegenstander aan het woord. Petra Tielen van STRIP Nederland vindt ‘gedoseerd’ gebruik nuttig voor jonge kinderen, orthopedagoog Roel de Groot noemt het ‘onverantwoord en lui’ van de groepsleiding.

12 Ouderavond anders
COLUMN
Harrold Pol

13 De computer in een vrolijk meubel
JIJ EN DE COMPUTER

14
KINDEROPVANGJOURNAAL
– Toezicht gemeenten te traag
– Wie wordt beste overblijfkracht?
– Coach voor stagiaires
– Groei van de bso
– Ontevreden over inspecties
– Bso voor bruggers
– Monique Wittebol Manager van het jaar
– Tien adviezen voor bso

15 Marion & Co
COLUMN

16
KINDEROPVANGJOURNAAL
– Heel Nederland danst
– CAO-akkoord mager
– Eredivisie: KINDwijzer
– Geen Product van het Jaar
– Veilige peuterspeelzalen
– Beter af met werkende moeder
– Verboden stoffen in vingerverf
– Plezierig geregeld
– Team van de maand: Stichting Kinderopvang in Nunspeet
– Cursus in opvoeden
– Agenda
– Natuureducatie werkt
– Speeltuinen vaak onveilig

20 Kinderboeken
– Billen, buikje, benen (vanaf 2 jaar)
– Lotje (vanaf 3 jaar)
– Ik wil een diamant (vanaf 3 jaar)

22 De weg naar zelfstandigheid / oudere kinderen en de bso
8 TOT 12 JAAR
Katja Meertens
Kinderen van acht jaar en ouder vinden de bso ‘stom’ en ‘voor kleintjes’. Maar ze zijn nog te jong om alleen thuis te blijven. Hoe houd je de bso boeiend voor deze pre-pubers?

24 Balanceren tussen kind en groep
0 TOT 4 JAAR
Astrid van de Weijenberg
Het kind staat bij ons centraal. Dat lees je op iedere website, in iedere folder van elke kinderopvangorganisatie. Maar hoe centraal staat het kind in het dagelijks leven op de groep? Als leidster moet je voortdurend schipperen tussen het belang van het kind en het groepsbelang.

28 Misstanden op de werkvloer, wat kun je eraan doen?
Heleen van der Veld
Baby’s van een half jaar die straf krijgen omdat ze andere kinderen ‘slaan’; een kind dat niet wil eten, dat brood in zijn mond gepropt krijgt en net zolang moet blijven zitten tot hij het doorgeslikt heeft… Je kunt het je niet voorstellen, maar het komt voor. Als leidsters zulke dingen constateren, weten ze soms niet hoe ze moeten handelen. Er is iets aan te doen!

30 Verliefd op een ouder / het verhaal van een peuterleidster
Katja Meertens
Terwijl de vriendin en partner van groepsleidster Paula Verkroost zwanger in het ziekenhuis lag, bloeide er iets op tussen Paula en de moeder van een peuter bij haar in de groep. ‘Ik dacht: wat een ellende. Dit kan niet, dit is niet goed.’

32 Samenwerking tussen instellingen in Nijmegen / minder zorgen over zorgenkindjes
Astrid van de Weijenberg
Over sommige kinderen maak je je zorgen, over hun ontwikkeling, hun thuissituatie, hun gedrag in de groep. Niet altijd is dan meteen duidelijk welke weg je moet bewandelen. Bij Kion in Nijmegen wel. Daar bestaan tegenwoordig zorgteams. ‘Er is een last van onze schouders gevallen’, zeggen de leidsters.

34
KIDS ACTIEF
– Berend Botje op zee (1 tot 4 jaar)
– Sneeuwketting maken (4 tot 6 jaar)
– Laat het echt sneeuwen (2 tot 4 jaar)
– Knutselen met oude chocoladeletters (4 tot 12 jaar)
– Reizend peuterfestival weer op pad (2 tot 4 jaar)
– Clownerie in de bso (8 tot 12 jaar)
– Beweeg (4 tot 8 jaar)

36 Tekentalent
COLUMN
Paul Laport

37 Materiaal verkennen: de kartonnen doos
ACTIEF MET BABY’S
Stephanie Ruijsenaars

39 Kleurenspel
DOE BOX / VANAF 2 JAAR