Kiddo — Jrg. 4 (mei 2003) Nr. 4

2 Vaders, de vergeten groep
Jan Peeters (hoofdredacteur)

4 Witte raven in de kinderopvang
Zoals je weet, werken er bijzonder weinig mannen in de kinderopvang. Vooral in de kinderdagverblijven zijn mannen zwaar ondervertegenwoordigd. Ge•ntrigeerd door deze situatie ging KIDDO op zoek naar enkele witte raven en sprak met hen over hun drijfveren en hun ervaring als man in een bijna exclusief vrouwelijk beroep.

10 Kinderen leren normen en waarden al doende
Opvoeden is geen uitleg geven maar primair dingen samen doen. Dit is een erg belangrijke manier om kinderen in te leiden in de gebruiken van de grote-mensenwereld. Zo gaat het ook als we kinderen kennis laten maken met onze waarden en normen. Die leren ze door ze samen met hun ouders en (bege)leid(st)ers te doen.

16 Zo gewoon mogelijk
Kinderdagverblijf ’t Schoenertje telt vier kindergroepen, elk met de naam van een kleur. De Groene groep is speciaal ingericht voor kinderen met een ontwikkelings achterstand of verstandelijke handicap. Deze kinderen kunnen rekenen op veel speciale begeleiding en ondersteuning, want de leidsters zijn opgeleid voor het werken met kinderen met een handicap en de groep is klein. Tegelijkertijd wordt de integratie met kinderen uit de andere groepen gestimuleerd.

22 Twee opvangouders onder ŽŽn dak
Sinds vorige zomer mogen Vlaamse opvangouders samen kinderen opvangen. Dit is ŽŽn van de maatregelen waarmee de overheid hoopt meer mensen te motiveren om als opvangouder aan de slag te gaan of te blijven. Opvangouders Claire De Baets en Leen Steyaert zijn pioniers op het gebied van een dergelijke samenwerking. Bijzonder aan hun situatie is dat ze de kinderen opvangen in een huurwoning. KIDDO zocht dit duo op.

28 Omgaan met verschillende belangen in de buitenschoolse kinderopvang
Misschien herken je deze situatie wel? De ouders van een 10-jarige willen niet dat hun kind zelfstandig van school naar de buitenschoolse kinderopvang gaat, maar het kind heeft daar nu juist wel behoefte aan. Hoe maak je nu een afweging tussen deze verschillende belangen van kinderen, ouders en het centrum voor buitenschoolse opvang waar je werkt.

EN VERDER :

9 Okid(d)o

15 Liedje: De dierendans

20 Voorlezen

27 Plek voor papa

32 Verantwoord mediagebruik in de kinderopvang

36 Kinderboeken

39 Agenda