Kiddo — Jrg. 22 (juni 2021) nr. 3

10 De kracht van het geheugen
Pedagogisch documenteren voor jonge kinderen is een manier om te werken aan kwaliteitsvolle opvang. Het is een methodiek om te reflecteren op het professionele handelen in kinderopvang en onderwijs. Kijken, Iuisteren, reflecteren en plannen maken staan centraal. Maar hoe doe je dat nu precies?

18 Studenten aan het woord
Een baan in de kinderopvang krijg je niet zomaar. Daar gaat een pittige, maar boeiende studie aan vooraf. Hoe bevalt die opleiding en vooral: hoe is het werk in de praktijk voor kersverse pedagogisch medewerkers? KIDDO sprak met drie professionals die hun ervaringen delen.

48 Inclusieve kinderopvang, ook in coronatijden
Het voorbije jaar was een pittig exemplaar. Zowel het virus als de daaruit voortvloeiende coronamaatregelen zorgden voor ongeziene uitdagingen, Wat is de impact van de maatregelen op ouders van kinderen met extra zorgbehoeften, die kiezen voor inclusieve kinderopvang?

54 Afscheid, dood en rouw bij jonge kinderen
Soms krijgen kinderen op vroege leeftijd zelfs al te maken met de dood van een (groot)ouder, broertje, zusje of ander familielid. Hoe kun je als gastouder of pedagogisch medewerker kinderen helpen bij zo’n groot afscheid? En wat doe je als een kind uit jouw groep overlijdt?

En verder
06
  Uit het werkveld
09  Op de koffie bij… leesbevorderaar Patty de Block
16  Okiddo voor 0 t/m 4 jaar: hoeplala
22  Vraag en antwoord: Hoe kun je kinderen helpen onderhandelen in de buitenschoolse opvang?
24  Okiddo voor 4 t/m 12 jaar: van voetspoor naar kunstwerk
28  Kinderboeken
20  (NL) De Moro-reflex, een andere kijk op het onrustige, overprikkelde kind
31  (BE) Meer kinderbegeleiders in de kleuterklas, hoera?
34  Honderd talen in het buitenatelier
42  Een wereld vol kleuren en geuren
63  Volgende keer & Colofon