Kiddo — Jrg. 19 (november 2018) nr. 6

06 Uit het werkveld

09 Op de koffie bij… mindfulnesstrainer Jacqueline Vuister

10 De zorg voor couveusekinderen
Een ‘normale’ start is niet voor elke baby vanzelfsprekend. Sommige kinderen worden te vroeg geboren en komen in een couveuse terecht. De gevolgen van vroeggeboorte kunnen ingrijpend zijn. Als je als pedagogische medewerker of gastouder weet waar je rekening mee moet houden, kun je de juiste zorg bieden aan couveusekinderen én hun ouders.

13 Leren terwijl je werkt
Permanente scholing – nooit klaar met school. De gemiddelde middelbare scholier griezelt bij de gedachte. Ook studenten aan opleidingen, van mbo tot universitair, zijn blij als ze klaar zijn met hun opleiding en aan het werk mogen. Aan het werk zijn is leuker. Maar leren terwijl je aan het werk bent is nog leuker. Vier collega’s vertellen over hun aanpak en resultaten: ‘De inhoud blijft beter hangen als je het op meer manieren aanbiedt.’

18 Okiddo voor 0 t/m 4 jaar: Muziek zonder noten

20 Jobshadowing (BE)

20 Wéér een cursus, training, coachingsgesprek… (NL)

23 Het wat en waarom van risicovol spel
Risicovol spel, wat is dat? En is dat nu echt nodig? Als je goed zicht krijgt op alle factoren die bij risicovol spel meespelen, kun je voor jezelf beter inschatten hoe jij risicovol spel bij jonge kinderen wil en kan ondersteunen. Daarom alvast een introductie, met enkele begrippen en inzichten.

26 Kinderboeken

28 Werken met een kindvolgsysteem
In de kinderopvang zit het ingebakken: om welbevinden en betrokkenheid bij baby’s en peuters te peilen, observeren begeleiders gericht. Heeft het zin om dat ook in de buitenschoolse opvang te doen? In Gent vinden ze van wel. Ze werken er met In De Kijker, een tool die de groeidomeinen van kinderen van 3 tot 12 jaar én de kwaliteit van de werking in kaart brengt.

28 Vraag en antwoord: Kindvolgsysteem In De Kijker

30 Okiddo voor 4 t/m 12 jaar: Geen winnaars, geen verliezers

32 Hoe ga je om met superdiversiteit?

34 Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong