Kiddo — Jrg. 19 (mei 2018) nr. 3

06 Uit het werkveld

09 Op de koffie bij pedagogisch medewerker Stephanie Pater

10 Een terugblik op 40 jaar werken in de kinderopvang
Jan Peeters, directeur van VBJK en eerste hoofdredacteur van KIDDO, neemt afscheid. Een terugblik op 40 jaar werken in de kinderopvang. ‘Ik heb vertrouwen in de toekomst!’

14 Jouw voorbeeldfunctie bij (voor)leesplezier
Positieve ervaringen met voorlezen stimuleren het (voor)leesplezier en het leesgedrag van kinderen. Als volwassene heb je hierin een voorbeeldfunctie. Wat kun jij doen om kinderen het plezier in lezen te laten ontdekken? Tessa van Velzen, adviseur bij Sardes, zoomt in op de theorie en geeft mooie praktijkvoorbeelden.

18 Okiddo voor 0 t/m 4 jaar: Ramen zemen

20 IKK: Wat te doen met de taaleisen?! (NL)

20 Educare — Een warm onthaalbeleid in de kleuterklas (BE)

23 Succesvol variƫren met de spelinloop
‘Als we bij onze inloop tijdens het brengen en halen puzzels en voorleesboekjes klaarleggen, staan de ouders alleen maar met elkaar te kletsen! Ze spelen gewoon niet met hun kind!’, vertelt een pedagogisch medewerker over de spelinloop. Zo kun je dit moment aangrijpen om ouders en hun kinderen aan het spelen te krijgen en met elkaar in verbinding te brengen. Ook als daar verschillende culturen bij komen kijken!

26 Kinderboeken

28 Hoe werk je aan ‘opvoeden is samenspel’?
Opvoeden is samenspel, zo luidt dit jaar in Vlaanderen de leuze van de Week van de Opvoeding. Het heeft te maken met wereldburgerschap en respect voor diversiteit. En ook met kinderen die geen leeg blad zijn, maar de samenleving mee-maken. Wat betekent dat allemaal? En hoe pak je het aan? Annelies Bergmans is stafmedewerker bij EXPOO, organisator van de Week van de Opvoeding. Zij vertaalt ‘opvoeden is samenspel’ naar de praktijk.

30 Okiddo voor 4 tt/m 12 jaar: Met een vergrootglas op pad…

32 De nieuwe aanpak van Zorginspectie

35 Het stimuleren van de sociale competentie