Kiddo — Jrg. 18 (januari 2017) nr. 1

06 Uit het werkveld

09 NIEUW: Op de koffie bij… filosofiejuf Fabien van der Ham

10 7 tips om gezond en gevarieerd eten te stimuleren
Hoewel eten heel natuurlijk is, weet iedereen hoe moeilijk het soms is om kinderen te laten proeven. En laat dat proeven nu net belangrijk zijn om een gezond en gevarieerd eetpatroon te ontwikkelen. Hoe laat je kinderen iets proeven waar ze eerst hun neus voor ophalen? Als je dat niet wil forceren, wat is dan de goede manier? 7 tips en weetjes om samen fijn te (leren) eten!

15 NIEUW: MINIMUZE: Samen zingen!

16 Okiddo voor 0 t/m 4 jaar: Spelen met blokken

18 Muziek is de taal die iedereen verstaat!
Muziek raakt iedereen, brengt sfeer in de groep én stimuleert de ontwikkeling van kinderen. Redenen genoeg om volop muziek in de dag te brengen. Hoe pak je dat aan? ‘Je hoeft echt geen noten te kunnen lezen. Met een paar handvatten kun je al aan de slag.’

20 Betoog voor de ontwikkeling van kindcentra (NL)

20 All Inclusive, een gezelschapsspel over inclusie (BE)

23 Drukke jongens? Geef ze de ruimte!
Herken je dit? Je werkdag is nog maar net begonnen en je hebt al een paar waarschuwingen uitgedeeld. De groep is druk vandaag. Vooral een aantal jongens blijft maar rennen, vliegen en stoeien met elkaar. Je wilt dat de rust gehandhaafd blijft en dat elk kind in de groep zich veilig voelt. Waarom kan dat toch zo lastig zijn? En wat doe je eraan?

26 Kinderboeken én KIDDO-Leespluimwinnaars

28 NIEUW: V&A: hoe kun je de kinderen opvolgen via ervaringsgebieden?

30 Okiddo voor 4 t/m 12 jaar: Kinderparticipatie per telefoon

32 ‘Hoe en wanneer maak ik het?’ De grote vraag bij huiswerk(begeleiding)
Huiswerk, dat is werk voor school dat je thuis moet maken. Maar kinderen blijven na school steeds vaker (en langer) in de opvang. Daar ligt de nadruk op spel, ontspanning en vrije tijd. Toch krijgen heel wat opvanginitiatieven de vraag van scholen, ouders én kinderen zelf of er ook huiswerkbegeleiding is. Heeft het zin om hierop in te zetten?

35 Interactievaardigheden voor gastouders: Begeleiden van interacties tussen kinderen

38 Op de plank: Spelenderwijs verbinden en hechten