Kiddo — Jrg. 16 (maart 2015) nr. 2

06 Uit het werkveld

09 High Five!

10 Werken volgens de zes interactievaardigheden: Hoe doe jij dat?
Om een veilige, vertrouwde relatie met jonge kinderen op te kunnen bouwen, geef je ze het gevoel dat ze welkom zijn en op jou kunnen rekenen. Dat bereik je door een goede communicatie, waarbij zes interactievaardigheden een belangrijke rol spelen. Hoe breng je die in de praktijk? Zes collega’s vertellen over hun aanpak.

14 Okiddo voor 0 t/m 4 jaar: Tactiele nieuwsgierigheid

16 De pedagogische visie van… Haim Omer

18 ‘Opvallend gedrag is een hulpvraag van een kind aan een volwassene’
Met speelgoed gooien, constant in beweging zijn, schreeuwen of zich juist terugtrekken. Hoe ga je om met dit opvallende gedrag dat kinderen tot en met vier jaar soms kunnen vertonen? KIDDO vroeg het aan Hanni Bijl van de CED-groep, een bureau dat medewerkers in het onderwijs en de kinderopvang adviseert, begeleidt, traint en coacht.

20 De nieuwe ondersteuningsstructuur voor de vroegere zelfstandige kinderopvang (BE)

20 Asschers plan voor kwaliteit (NL)

22 Interview met Ruben Fukkink: Samenwerken in het IKC (NL)

23 De tweede pedagoog volgens Malaguzzi: volwassenen
In de Brusselse groepsopvang Elmer Noord voelen kinderen zich goed. Dat komt grotendeels door de manier waarop de begeleiders met kinderen omgaan, met aandacht voor ieders persoonlijk welzijn en de onderlinge relaties. Hier staat de pedagogiek van Malaguzzi centraal: volwassenen zoeken voor elk kind naar het juiste maatwerk en verbinden kinderen ook onderling met elkaar.

26 Kinderboeken én KIDDO-Leespluim!

28 Waarom is falen nuttig?
In een wereld die gebukt gaat onder prestatiedruk, is durven en mogen falen een noodzaak, vindt jeugdboekenschrijver Marc de Bel. Meer nog: waarom niet de bewegingen maken van faalangst naar faalplezier? Vanuit zijn jarenlange ervaring als leerkracht, schreef de auteur het boek Faalplezier. ‘Sinds wanneer is winnen belangrijker dan lachen of pret hebben?’

32 Okiddo voor 4 t/m 12 jaar: Geurenmemory

35 Opvoeding en onderwijs: Het ideale toekomstbeeld

38 Column van Stef