Kiddo — Jrg. 16 (juni 2015) nr. 3

06 Uit het werkveld

09 High Five!

10 Sensomotorische ontwikkeling: ‘Bewegen is de basis van alles wat een kind leert’
Door te ervaren en te bewegen leren kinderen zichzelf en de wereld kennen en begrijpen. Jij kunt een handje helpen om die sensomotorische ontwikkeling te stimuleren. Maar dan wel in het tempo van het kind. Dat zegt fysiotherapeut en psychomotorisch remedial teacher Hanneke Poot. Ze begeleidt kinderen die problemen hebben in de motorische ontwikkeling. ‘Kinderen geven zelf aan wat ze nodig hebben. Je hoeft ze slechts te volgen.’

14 Okiddo voor 0 t/m 4 jaar: Broer en zus ook welkom

16 De pedagogische visie van… Paulo Freire

18 Zomerboekenspecial!
Elke maand ontvangt de KIDDO-redactie nieuwe peuter-, kleuter en kinderboeken. Recht zaten in de stapel zo veel kijk-, lees- en actieboeken dat KIDDO er een extra pagina aan wijdt. Nadat je ze gelezen hebt, kun je met deze boeken immers van alles gaan dóen! Ideaal voor de zomervakantie die voor de deur staat.

20 Inclusieve kinderopvang (BE)

20 Een nieuwe manier van inspecteren (NL)

23 Kinderen in de buitenschoolse opvang
In het onderzoek Schoolkinderen over hun opvang vertellen kinderen dat ze een fijnere vrije tijd beleven wanneer de opvang rekening houdt met hun en hun het gevoel geeft dat ze echt meetellen. Hoe kun je echt naar kinderen luisteren?

26 Kinderboeken én KIDDO-Leespluim!

28 Beoordelingsschalen Pedagogische Kwaliteit
In welke mate biedt jouw groep de veilige, gezonde en prikkelende omgeving die kinderen nodig hebben om zich optimaal te ontwikkelen? Onderwijspsycholoog Renée de Kruif introduceert de Beoordelingsschalen Pedagogische Kwaliteit voor de Nederlandse kinderopvang. De schalen bieden praktische en leeftijdsspecifieke handvatten voor het stapje voor stapje optimaliseren van de leer- en leefomgeving in je groep.

30 Waarom werken met aandachtsbegeleiders?

32 Okiddo voor 4 t/m 12 jaar: Samen op het picknicklaken

35 Drie gastouders vertellen over hun werk

38 Column van Stef