Kiddo — Jrg. 16 (januari 2015) nr. 1

6 Uit het werkveld

9 High Five!

10 Nieuwe minireeks! De eerste pedagoog: het krachtige kind
Stap kinderdagverblijf Roodebeek in Brussel binnen en je komt in een gezellige chaos terecht. Of oogt het alleen maar zo? Hier staat de pedagogiek van Malaguzzi centraal: kinderen zijn krachtige kinderen. Ze leren van zichzelf en van elkaar.

14 Tijd nemen en tijd geven: zo creëer je een goede sfeer
Verschillende factoren bepalen de sfeer in je opvang. De kinderen die er zijn, de ouders, de begeleider(s)… En ook: de organisatie en timing, de aandacht die je aan relaties besteedt, de inrichting en de lichtinval, de geluiden, geuren en materialen… Elke kleine schakel bepaalt hoe het eraan toegaat. Hoe kun je ze bespelen, bijvoorbeeld om rust te brengen?

16 De pedagogische visie van… Alfie Kohn

18 Samenwerken op het net? Platform ondersteunt gezinsopvang en gastouders

20 Eindelijk een pedagogisch raamwerk. Een kwaliteitskader voor Vlaamse opvang (BE)

20 Hbo’ers op de groep (NL)

22 Stimuleren van het groepsproces (NL)

23 Samenwerkende opvangvormen! fantastische tijd voor de kinderen
Samen kun je meer. Dat merkt ook de kinderopvangbranche. Jarenlang waren de diverse vormen van kinderopvang – zoals kinderdagopvang en gastouderopvang (in Vlaanderen groepsopvang en gezinsopvang, red.) – grotendeels op zichzelf opererende ‘eilandjes’. Inmiddels is er een trend naar meer onderlinge samenwerking, bijvoorbeeld bij de activiteiten.

26 Kinderboeken én KIDDO-Leespluim!

28 Waarom huilen kinderen bij het afscheid?

30 Okiddo voor 4 t/m 12 jaar: De speelvogel (m/v)

32 Tieners in de buitenschoolse opvang
Tieners en de buitenschoolse opvang, ze zijn aan elkaar gewaagd. Hoe wordt de opvangtijd voor hen ook fijne tijd? Wat spreekt tieners aan? Hoe geef je hun in de opvang ruimte en tijd om met leeftijdsgenoten leuke dingen te doen? En hoe maak je het voor jezelf prettig om te werken met tieners?

35 Beter worden in je werk? Begin bij jezelf!

38 Column van Stef