Kiddo — Jrg. 15 (maart 2014) Nr. 2

  2 Op de cover:
Minke (bijna twee) en begeleidster Minke Wentzel (44): ‘De grote zus van Minke, Bente, zat eerst bij mij in de groep. Het was heel speciaal toen haar moeder vertelde dat Bentes nieuwe zusje Minke Heette.’

  2 Samenwerken
WELKOM
Jessica Crezee
Op de KIDDO-redactie gebeurt heel wat. Ontwikkelingen bijhouden, artikelidee‘n bedenken, onderwerpen bespreken, artikelen uitzetten en die ook vaak weer bijschaven.

14 Samen foto’s maken = gezamenlijke herinneringen vastleggen
OKIDDO (0 – 4 jaar)
Caroline Boudry
Veel meer dan vroeger zijn foto’s nu een manier om gebeurtenissen met elkaar te delen en verhalen te vertellen. In de opvang gebruiken begeleiders steeds vaker foto’s om met elkaar te bespreken wat er in de groep gebeurt.

16 De pedagogische visie van Pablo Picasso
TOEN EN NU
Ellen Rutgeerts
Picasso is in de eerste plaats natuurlijk kunstenaar en geen pedagoog. Maar met zijn visie op kunst heeft hij wel onze idee‘n over kunsteducatie be•nvloed. Voor kunstenaars is het immers belangrijk dat hun blik nog niet is voorgeprogrammeerd. En laat dat nu precies een eigenschap zijn die kinderen het best beheersen! Zij kijken open en onbevangen en dat maakt hen tot kunstenaars in de dop.

24 Sssshh, stil maar…Over huilende baby’s en hun bezorgde ouders
BABYGEBAREN
Laura Jansma
Sommige baby’s zijn extra prikkelbaar en huilerig. Hun ouders zijn bezorgd. Wat is in die situatie goed om te weten en wat kun jij voor deze baby’s en ouders betekenen? Kortgeleden kwam er in Nederland een huilrichtlijn uit voor mensen die met jonge baby’s werken.

30 Waarom is gehechtheid zo belangrijk?
WAAROM? DAAROM!
Mandy Pijl
Een kind heeft het nodig om zich aan zijn vaste verzorgers, meestal zijn ouders, te kunnen hechten. Maar ook als pedagogisch medewerker speel je een belangrijke rol bij de gehechtheid van kinderen. Dat zegt Martine F. Delfos, biopsycholoog, therapeut en wetenschapper. Ze schreef ‘Ik ben aan ze gehecht’, een boek waarin ze uitlegt wat hechting is. In de rubriek Waarom? Daarom! legt Martine F. Delfos uit waaroom hechting zo belangrijk is.

EN VERDER:

  4 Uit het werkveld
Wendy De Weyer, Jessica Crezee
– Nieuwe Pikler-opleiding
– Normale kinderen, ze bestaan nog!
– Hoe stel ik grenzen?
– Musea op kindermaat!
– Gezocht: een luisterend oor
– ‘Mannen en vrouwen even goed in de kinderopvang’
– Week van het Jonge Kind 2014
– Meeste ouders onzeker over opvoeden
– Lancering nieuwe KIDDO-website!

  9 ‘Ongeacht hun taal, afkomst of religie, de kinderen willen vooral samen plezier maken’
HIGH FIVE
Elke Mussche
Aan het woord; Bert De Bock

10 Samenwerken met ouders: Gelijkwaardige partners in ontwikkelingsstimulering (NL)
Weija Steffens
Ouderbetrokkenheid is in opkomst. Ouders vervullen de grootste en belangrijkste rol in de opvoeding van hun kind.

10 Werk en privŽ in balans! Met deze tips van onthaalouders (BE)

18 Een avondje uitwisselen: input voor ouders en begeleiders
Katelijne De Brabandere, Liesbeth Lambert
Veel kinderopvanginitiatieven organiseren jaarlijks een ouderavond. Je nodigt een spreker uit die iets zinvols komt vertellen over een pedagogisch thema dat de vaders en moeders en begeleider uit je opvang interesseert. Omdat zo’n avond deel uitmaakt van het ouderbeleid van je opvang, vraagt het ook om doordachte keuzes en een goede organisatie. Wat maakt zo’n avond tot een geslaagde avond?

20 Kind met opvallend gedrag? Je staat er niet alleen voor (NL)
Hester Otter
Een kind dat voortdurend grenzen blijft opzoeken. Of iemand met een handicap. Wat doe je als er een kind in de groep komt dat extra aandacht vraagt? Voor deze kinderen en de pedagogisch medewerkers staat een ‘hulpteam’ klaar om hun net dat ene steuntje in de rug te geven. Zo kunnen kinderen naar gewone kinderopvang.

20 Trappen en module: de nieuwe subsidieregels (BE)

23 Babygebaren
K. Soeting, L. Zeviar

27 Kinderboeken
Ellen Rutgeerts, Jessica Crezee
– Agent en boef
– Hier ben ik
– Opvoedingsproblemen 4-12 jarigen, Handleiding voor opvoeders
– Met Jip en Janneke door Nederland
– Grote vragen van kleine mensen & simpele antwoorden van knappe koppen
– Op mijn hoofd
– Ik had je nog zoveel willen zeggen
– Wat is de zee mooi
– Wat is het mooi donker
– Wat is sneeuw mooi
– Spookjesgym
– De wereld in mijn handen
– Die hoed zit goed
– Het Pleintje
– Pim Piloot
– Fee‘ngeheimen

32 Zeepsop, bubbels en bellen blazen
OKIDDO (0-12 jaar)
Leontien Noorlander, Lonneke van Dijk
Zeepsop, bubbels en bellen blazen, dat vinden kinderen al vanaf hele jonge leeftijd interessant. Waar komen die doorschijnende balletjes vandaan? Waar zweven ze heen? Ineens spatten ze uit elkaar en zijn ze weg. Hoe kan dat nu? Een middagje aan de slag met water en sop staat ook bij oudere kinderen garant voor heel wat speel en spatterplezier.

34 Vlaamse KIDDOdag over de meerwaarde van samenwerken
Elke Mussche
De Vlaamse KIDDOdagen 2014 gaan over samenwerken op verschillende niveaus: met kinderen, ouders, collega’s en de buurt. Wat zegt de theorie over de voorwaarden voor een goede samenwerking?

36 Filosoferen over de tijd
FILOSOFEREN
Isabelle Desegher
Op tijd komen, ergens te vroeg of net te laat zijn, lekker traag doen, of juist heel erg haasten. De wereld lijkt soms wel een tikkende tijdbom.

38 Gloot
COLUMN
Maaike Schutten

39-46 GO! BIJLAGE VOOR GASTOUDERS (NL)
Speciaal voor jou brengt deze GO! mini extra informatie over jouw werk als gastouder. Lees hoe je het ideale gastouderbureau vindt, hoe jonge kinderen groot verdriet verwerken en blijf op de hoogte van het laatste nieuws. Veel leesplezier!

40 Iedereen is uniek
Weija Steffens
We leven in een maatschappij waarin iedereen anders is. Ook de kinderen die jij opvangt, komen allemaal uit verschillende gezinnen met hun eigen gewoontes, normen en waarden. Dat is af en toe best lastig, maar vooral interessant en leerzaam!

44 Diversiteit in de gastouderopvang
ACTIVITEITEN
Clarine de Leve, Heleen Abrahamse
Niemand is hetzelfde. En dat geldt ook voor jouw gastkinderen en hun ouders, zoveel is wel duidelijk. Elk kind groeit anders op en geen gezin is gelijk. Het is goed om eens bewust stil te staan bij wat jij weet over de gastkinderen die je opvangt.

46 Zoek de verschillen! Gastouder M/V
BIJBLIJVEN
Alie Dijkstra
Onderzoekers kijken op dit moment heel minutieus naar hoe mannen en vrouwen werken in de kinderopvang en wat de verschillen zijn. En wat blijkt? Er zijn praktisch geen verschillen!