Kiddo — Jrg. 13 (juni 2012) Nr. 5

1 Op de cover
Pieter (bruin haar) en Mark (blond), 10 jaar oud. Doreen Rugers (24) werkt op buitenschoolse opvang Wijs: ‘Ik volgde de hogere beroepsopleiding Bos en Natuurbeheer en mijn scriptie schreef ik over natuureducatie, daar wilde ik in verder. Bij BSO Wijs is een groot terrein met bomen, sloten en vennetjes. In weer en wind spelen we buiten, als het regent in regenpak en bij vrieskou in warme kleding. Mark bouwt graag hutten en houdt van zijn zakmes, waarmee hij uit hout mooie kunstwerkjes snijdt. Pieter speelt graag in een groep en start vaak met een potje trefbal of verstoppertje. Bij ons kan er zo veel, daarom hoop ik dat onze opvang over het hele land verspreid wordt, dat gun ik ieder kind!’

2 Plannen
REDACTIONEEL
Ellen Rutgeerts (hoofdredcateur)
“Op een dag beslist Dochter plots om te gaan ‘plannen’ …”

10 Samen eropuit? Goed idee!
Belinda Fallaux
In de zomervakantie met veertig kinderen eropuit? Misschien krijg je het wel Spaans benauwd als je er alleen al aan denkt. Toch is het organiseren van leuke uitstapjes haalbaar voor iedere (buitenschoolse) opvang. Het vraagt wat voorbereiding en denkwerk, maar je biedt de kinderen hiermee een onvergetelijke en zinvolle ervaring gaan.

16 Inspelen op kinderen in de buitenschoolse opvang
PEDAGOGISCHE ONDERWERPEN UITGELICHT / KIDDO’S MINIREEKS (3)
Nathalie van Laecke
Door in te spelen op hun signalen en interesses, prikkel je kinderen en help je hen groeien. Iets oudere kinderen zijn meer gemotiveerd en waarderen het zeer wanneer je rekening houdt met hun voorkeuren en idee‘n. Hoe pak je dat aan? Hoe ontdek je wat hen boeit en wat kun je daarmee doen in de praktijk?

24 Dat werkt! Zo maak je effectief afspraken
Lizzy de Wilde
In de opvang maak je afspraken met kinderen. Regels geven aan wat wel en niet mag. Ze zorgen voor rust, duidelijkheid en veiligheid en ze kunnen helpen om conflicten te voorkomen. Zonder regels wordt het een chaos, dat weten we allemaal. Maar het opstellen van regels en het maken van afspraken wordt vaak als lastig ervaren. Kinderpsycholoog en opvoedkundige Tischa Neve laat zien hoe je kinderen hierbij kunt betrekken en hoe je succesvol met regels kunt werken.

32 Ruziemaken kun je leren
KINDERKWESTIES
Christine Faure
Ruziemaken is heel gewoon en ontstaat geregeld als mensen samen zijn. Dat is niet anders in de buitenschoolse opvang. Hoe kun je als begeleider zicht krijgen op wat er precies aan de hand is? Waar let je op? Een interview met Mieke Van Daele van de Interactie Academie in Antwerpen.

EN VERDER:

4 Uit het werkveld
Pieter Winters, Wendey De Weyer
– Subsidie voor dagarrangementen kinderopvang
– Gastouder is minder vaak familie
– Verkorte opleiding pedagogie van het jonge kind
– Kinderombudsman: Zorgen over half miljoen kinderen
– Geen gezamenlijke visie voor aanpak taalachterstand
– Vernieuwing attest levensreddend handelen
– Gratis checklist ‘kindvriendelijke tijdsordening in buitenschoolse kinderopvang’
– Slimmer in de zon, hoe doe ik dat?
– Nieuw ABC-boekje over opvoeding
– Agenda
– Moeders Informeren Moeders (MIM)
– Klas-assistent be•nvloedt acceptatie kind met beperking ongewild negatief
– Overheid geeft meer uit dan gedacht aan kinderopvangtoeslag

9 Marieke van Wetten
BINNENGLUREN BIJ
Mandy Pijl

14 Zwierige lijnen van reuzenpotloden
OKIDDO (0-4 jaar)
Caroline Boudry
Tine, creatief begeleidster in het kinderdagverblijf Patjoeppelke, heeft een inventief reisatelier ontworpen. Dit is een grote kist op wielen met een klein venster zodat kinderen kunnen zien wat erin zit. Het maakt hen nieuwsgierig en wie zin heeft om met het materiaal te spelen, mag met Tine en de kist meereizen naar het ‘echte’ atelier. Vandaag zien de kinderen achter het venster enkele reuzenpotloden…

20 Martine Delfos over opvoeden in de opvang (NL)
Mandy Pijl
Door het stijgende aantal tweeverdieners is opvoeden een belangrijke taak van de kinderopvang geworden. Dat zegt psycholoog, therapeut en schrijver Martine Delfos. Mede daarom schreef ze het boek Kinderen, ouders en kinderopvang – Samen opvoeden in de driehoek. ‘Ouders hebben met hun kinderen een relatie voor het leven, als leidster heb je er een in diensturen.’

20 De Pauw-whauw-dag (BE)

27 Kinderboeken
Ellen Rutgeerts, Karin Harte
‘Encyclopedie van alle landen’, ‘Moek gaat op wereldreis met de fiets’, ‘De steltenloper’, ‘De Logeerbeer’, ‘Vive les vacances!’, ‘Sterren!’, ‘Het bosboek’, ‘Ik kan…fietsen’, ‘De jonge pianist’, ‘Alarm!’, ‘Robin bij de piraten’

30 Mysterieuze reuzenzeepbellen
OKIDDO (4-12 jaar)
Isabelle Desegher
Het hele jaar door, maar vooral in de zomer ga je met de kinderen naar buiten. Het is dan het ideale weer om lekker languit te liggen in het gras, naar wolken kijken, waterspelletjes te spelen of…zeepbellen te blazen! Blaas met elkaar zeepbellen zo groot als jezelf!

34 Een fotoverslag van de Vlaamse KIDDOdagen
KIDDOdag 2012
Ellen Rutgeerts
Met de (Vlaamse) KIDDOdagen houden we graag de vinger aan de pols. Daarom was de tentoonstelling Gevaarlijk Jong in het Guislain-museum in Gent moment om stil te staan bij de manier waarop we vandaag naar kinderen kijken. Want al weet iedereen zeer goed dat ‘het kind’ niet bestaat, toch hebben de meeste mensen daar allemaal bepaalde voorstellingen van en idee‘n over.

36 Filosoferen: Mensen & dierenmanieren!
FILOSOFEREN
Marja van Rossum
Minoes die kopjes geeft, Knabbel die zo goed kan graven, de grapjes van de eigenwijze pony op de manege…Kinderen en huisdieren: honderduit vertellen ze erover. Geen wonder, want ze kijken er graag naar, ze spelen ermee en zorgen ervoor. We vinden dat ook heel gewoon. Maar wat betekenen dieren voor ons? Waarom hebben we ze eigenlijk zo graag om ons heen?

38 ‘Wat doe je nu!! …’
DE VERBEELDING
Veerle Derave