Kiddo — Jrg. 12 (oktober 2011) Nr. 7

1 Covermodellen Melanie Jansen (40) en Sam (4 maanden)
Melanie werkt op kinderdagverblijf Mauritskade en heeft al twintig jaar dezelfde werkgever, al is de naam nogal eens veranderd. ‘In 2009 kreeg ik de diagnose borstkanker en kon ik lande tijd niet werken. Nu ben ik aan het re-integreren. Wat de toekomst zal brengen weet ik niet, maar ik hoop dat ik nog lang met kinderen blijf werken! Ik sta op de foto met Sam en Amber. Sam is een tevreden mannetje, tijdens de fotoshoot heeft hij geen kick gegeven. Amber leest nu een boekje, maar liever speelt ze buiten in de grote tuin van het dagverblijf. Fietsen, in de zandbak of klimmen, dat maakt niet uit!’

4 Het drama der zindelijkheid
WELKOM / REDACTIONEEL
Sandra van der Mespel

10 Verticale of horizontale groepen – Alle meningen op een rijtje
Lotte Boot
Sommige pedagogisch medewerkers zweren erbij, anderen moeten er niet aan denken: het werken op een verticale groep. In elk geval is het uitdagend, want hoe zorg je ervoor dat elk kind tot zijn recht komt? Het aantal gecombineerde baby-dreumes-peutergroepen op Nederlandse kinderdagverblijven neemt toe, om praktische, financi‘le Žn pedagogische redenen. Hoog tijd om de voor en nadelen eens op een rijtje te zetten.

14 Tien vragen over zindelijk worden
Nathalie Van Laecke
Charlotte Van Herzeele is als psychologe verbonden aan de plasschool van het Universitair Ziekenhuis Gent en werkt aan een doctoraatscriptie over bedplassen. De ideale expert die enkele prangende vragen kan beantwoorden over de stap van de luier naar het potje.

26 De invloed van de ruimte in de opvang
Karlijn van de Wier
In de opvang zijn kinderen heel wat uren aanwezig. Ze spelen, slapen, lachen, eten, mopperen, rennen, kletsen, huilen, vallen en leren… In de opvang wordt geleefd. Bijna alle dingen die thuis gebeuren – en vaak nog meer – vinden hier ook plaats. Het is dus heel belangrijk dat de opvang een fijne omgeving is om in te verblijven.

34 Het ene spel is het andere niet
KINDERKWESTIES
Christine Faure
Het ene kind vindt spelletjes spelen leuk. Het andere speelt liever vrij. Wat is spelen eigenlijk? Wat is er zo specifiek aan het spelen van kinderen? En hoe zorg je voor intens speelplezier? KIDDO sprak met Kwinten Fort, projectcošrdinator van de Vlaamse Dienst voor Speelpleinwerk. Het verschil tussen gewoon spelen en intens spelen.

EN VERDER:

6 Uit het werkveld
Fenny Brandsma, Ellen Rutgeerts
– Meertalige boeken
– Verlofbudget kinderopvang
– Rustig ontruimen dankzij ontruimingslied
– Nieuwe opleidingen voor kinderopvang
– Gompie krijgt bakfietsen
– Taalniveau moeder bepaalt taalontwikkeling
– WhoZnext-junior voor meer sportplezier
– EVC-procedures met subsidie 2011-2012 (Erkenning Verworven Competenties)
– Nog meer werkplezier?
– Tweetalige opvoeding be•nvloedt babybrein
– Ruimte, wat kun je ermee?
– Natuurtour voor medewerkers
– Agenda

9 Marieke Uytenbogaart
BINNENGLUREN BIJ… (nieuw)
Lizzy de Wilde

18 De buitenschoolse op bloemenjacht in het bos
KIND & NATUUR
Erwin Groenenberg, Veldwerk Nederland
Het vinden van een goede plek om een buitenschoolse opvang in het bos te starten is niet zo eenvoudig. De bos-bso van kinderopvang SKAR zit nu al ruim twee jaar in het scoutinggebouw in het bos tegenover dierenpark Burgers Zoo in Arnhem. Op deze plek kunnen de kinderen uitstekend spelen, ravotten, ontdekken en tot rust komen. En dat doen ze meteen, nadat ze wat gegeten en gedronken hebben…

20 Verbeter je interactievaardigheden (NL)
Lizzy de Wilde
Uit het onderzoek van Kinderopvang Nederland blijkt dat ‘het gros van de pedagogisch medewerkers de basale vaardigheden in de omgang met kinderen beheerst’. Dit betekent dat zij sensitief omgaan met kinderen, respect tonen voor hun autonomie en kunnen structureren en grenzen stellen. En dat is heel belangrijk! Maar het kan natuurlijk altijd beter. En vooral als het gaat om ontwikkelingsstimulering en het begeleiden van interactie tussen de kinderen. Op dat gebied valt nog veel te winnen. Het begint met kijken en luisteren.

20 Een nieuwe bacheloropleiding (BE)

Binnenkatern tussen pag. 20 en 21:

KINDVAKBEURS SPECIAL


24 Laat je verrassen!
OKIDDO (0-4 jaar)
Caroline Boudry
De een houdt ervan, de ander heeft er schrik van… Verrassingen. Charlotte neemt met haar speelzakjes vol schatten de kinderen en begeleiders alvast mee op ontdekkingstocht.

30 Kinderboeken
Benedikte van Eeghem, Karin Hate
Dierendokters’, ‘Wat hoort konijn’, ‘Zoekboek’, ‘Sonnie Boem!’, ‘Zie de maan schijnt door de bomen’, ‘Het leukste buitenboek voor kinderen’, ‘Een dag met Robby’, ‘Hop hop paardje’

32 Levende computergames / Helden voor ŽŽn middag
OKIDDO (4-12 jaar)
Caroline Boudry, Isabelle Desegher
Heel vaak krijgen we van kinderen te horen dat computergames zo cool zijn. Omdat kinderen bij dit soort spelletjes meestal voor zichzelf spelen, fronsen begeleiders ook vaak de wenkbrauwen bij computergames. Toch zijn er manieren om games ook in de buitenschoolse opvang een plek te geven. EŽn daarvan is games vertalen naar grote groepsspelen: 200% spelplezier verzekerd.

38 Nieuwe media: Ruimte voor het kind
KIND & MEDIA
Lizzy de Wilde
In de kinderopvang zijn nieuwe media vandaag de dag niet meer weg te denken. In deze rubriek belichten we telkens een initiatief! Dit keer: Inspiratie voor de inrichting. www.ruimtevoorhetkind.nl