Kiddo — Jrg. 12 (maart 2011) Nr. 2

1 Covermodellen Lanan en Ananya
Lana Flores-Jelenjev (34) komt uit de Filippijnen en woont sinds drie jaar in Nederland. Ze werkt bij Hestia Kinderopvang en spreekt Engels met alle kinderen. ‘We have a bilingual childcare service. I speak English to all the children, even to those who are Dutch. We also have teachers who only speak Dutch to the children. One of the children under my car is Ananya Bhatt (3). In the time that she has been with us, Ananya has blossomed from a shy and intorvert child to someone who can now easily express herself to others.

8 Het Pedagogish kader kindercentra 4-13 jaar
Liesbeth Schreuder
De (Nederlandse) buitenschoolse opvang heeft twee jaar moeten wachten op een eigen pedagogisch kader. Maar nu is het eindelijk zo ver: de tekst is klaar en het boek verschijnt eind april 2011. In dit artikel een impressie van de inhoud en wat je ermee kunt doen in je werk. Want het kader krijgt pas waarde als pedagogisch medewerkers ermee aan de slag gaan! Inspiratie voor de buitenschoolse opvang.

12 Gezocht: mannen voor de kinderopvang
Karin Eeckhout
In de donkere dagen voor Kerstmis werd Nederland opgeschrikt door een zaak van seksueel misbruik in de kinderopvang. In drie Amsterdamse crches had een begeleider tientallen jonge kinderen misbruikt, zo kwam aan het licht. Een nachtmerrie die werkelijkheid werd voor de getroffen ouders. Een tragedie die de hele samenleving beroerde. Een schok die nog altijd nazindert, ook in de Vlaamse kinderopvang.

34 Goed zo! Goed gedaan! Belonen van positief gedrag
KINDERKWESTIES
Christine Faure
In deze rubriek Kinderkwestie geeft de redactie antwoord op een pedagogische vraag. Dit keer: omgaan met straffen en belonen. Etenstijd. Een begeleidster vraagt zes peuters om plaats te nemen aan tafel. Vier kinderen komen bijna onmiddellijk. Maar Soetkin en Nina blijven spelen. De leidster vraagt hen herhaaldelijk om te komen zitten. Maar de kinderen schijnen het niet te horen. Ze begint te tellen en te dreigen…

36 Duurzaam spelen: met andere ogen naar materialen kijken
Mandy Pijl
Duurzaam spelen: het is ŽŽn van de onderwerpen die aan bod komen op het KinderopvangCongres in Ede. Maar wat is dat eigenlijk? En hoe laat je kinderen duurzaam spelen? ‘Je gezonde verstand gebruiken en creatief zijn. Met andere ogen naar materialen kijken, dat is het.’

EN VERDER:

4 UIT HET WERKVELD
Caroline Boudry, Jessica Crezee
– Check mediaopvoeding.nl
– Meldpunt grensoverschrijdend gedrag in alle welzijnssectoren
– Belgi‘: Meer kinderopvang volgens inkomen al in 2011
– Nieuwe uitgave: Van spel tot serious gaming
– Skon kinderpop!
– Doe meer met het BKK-opleidingsbudget
– Middagsymposium ‘Veelkleurige tranen’
– Schadelijke stoffen in vloerpuzzels
– Kinderopvang Humanitas cre‘ert veilige verzamelplek bij scholen: Humanitas ˆ Go Go-paal

7 Kinderopvang spreekt!
Johan Depaepe

16 De natuur-bso in het bos
KIND & NATUUR
Erwin Groenenberg (Veldwerk Nederland)
Een natuur-bso klinkt geweldig leuk. Je ziet het al bijna voor je. De kinderen zijn de hele dag lekker aan het spelen in het bos. Ze beleven avonturen, bouwen hutten, zoeken naar diersporen of ze ontdekken een boom met lange takken, waaronder niemand je kan vinden! De werkelijkheid is inderdaad zo bijzonder, maar om een natuur-bso te starten moet er veel gedaan worden.

18 Takjes, zand en bladeren dansen in het licht
OKIDDO (0-4 jaar)
Caroline Boudry
Kinderen zijn gefascineerd door licht. Denk maar aan de peuter die een zaklamp bemachtigt. Gegarandeerd is hij lange tijd geboeid door het lichtspel. Een eigengemaakte lichttafel speelt in op hun fascinatie voor licht. Laat je creativiteit de vrije loop en bedenk tal van activiteiten met de lichttafel!

21 Spelen en leren met PIPPO
Marja Baeten

Thema van PIPPO april: Op ontdekkingstocht in de tuin!

22 Fijn je weer te zien! Aandacht voor stabiele groepen (NL)
Su’en Kwok
Stabiele groepen vragen een gezamenlijke inspanning van ouders en het kinderdagverblijf.

22 Werken aan de sociale functie (BE)

27 Woorden met jeuk
COLUMN
Lucia van der Zee
Oppassen, papadag, vrouwtje, kindjes, …

28 Kinderboeken
Karin Eeckhout, Jessica Crezee

30 Iedereen is muzikaal!
OKIDDO MUZIEK
Hermien Wiechers
Iedereen wordt met een muzikaal vermogen geboren en toch verzuchten sommige ‘niet muzikaal’ te zijn. Dat deze aanleg niet bij iedereen tot dezelfde muzikale ontwikkeling leidt, heeft te maken met de omgeving waarin je – met name als kind – opgroeit. Alleen in een stimulerende, uitdagende, muzikale omgeving zal muzikaliteit en liefde voor muziek namelijk tot bloei kunnen komen.

41 Wat is echt? Wat is niet echt?
SPRAAKMAKERS
Isabelle Desegher

42 Samenspel op de BSO
KIND & MEDIA
Lizzy de Wilde
In de kinderopvang zijn nieuwe media vandaag niet meer weg te denken. In deze rubriek belichten we telkens een initiatief.