Kiddo — Jrg. 12 (februari 2011) Nr. 1

1 Covermodellen Bianca, Zo‘ en Mackinzie
Bianca de Graaf (33): ‘Ik werk nu anderhalf jaar bij de blauwe zeerob, nadat ik in de zorg gewerkt heb. Het bevalt zeer goed, dus ik zal dit vak nog heel lang met liefde blijven uitoefenen! Kinderen geven elke dag weer wat speciaals en daar haal ik veel voldoening uit. Ik heb een sterke voorkeur voor de babygroep en sta op de foto met Zo‘ (14 mnd) en Mackinzie (16mnd). We hebben een leuk team dat elke dag weer garant staat voor de zorg, aandacht en liefde die de kinderen nodig hebben!

8 Gezocht: zeer jonge m/v voor allerhande klusjes / Over de band tussen kinderen en medewerkers in De Knuffelboom
Benedikte van Eeghem
In de Vlaamse kinderopvang werken niet alleen begeleid(st)ers. Er is ook een heleboel personeel dat voor de logistiek zorgt: poetshulpen, keukenhulpen, noem maar op. Ze zijn de zacht ronkende motor achter het opvangverhaal. In kinderdagverblijf De Knuffelboom in Gent worden de kinderen op een bijzondere manier betrokken bij het logistiek personeel. En deze manier van werken is ook voor de Nederlandse opvang een inspirerend voorbeeld!

11 In gesprek met hoogleraar Sieneke Goorhuis-Brouwer: ‘We moeten terug naar de eigenheid van het kind’
INTERVIEW
Martine Borgdorff
Prof. dr. Sieneke Goorhuis-Brouwer, auteur van het boek ‘Alles op zijn tijd’, gaat dwars in tegen de stroom ouders en professionele opvoeders die ‘het beste uit het kind’ willen halen. Oprecht kwaad kan ze daarvan worden. ‘De race om het zo snel mogelijk aanleren van academische vaardigheden loopt volledig uit de hand. Waarom die haast? Sturing heeft alleen zin als het kind eraan toe is.’

14 Natuurbeleving in het pedagogisch beleidsplan: een natuurlijk proces
KIND & NATUUR
Erwin Groenenberg
De kinderen spelen heerlijk in de besneeuwde tuin. Op een slee glijden ze voorzichtig onder de kale wilgentenentunnel door. De baby’s voelen de sneeuwvlokken op hun wangen. Ruim een uur later gaan de kinderen naar binnen om te eten. Ze zijn lekker rozig en hebben rode wangen. Wat ze niet weten, is dat hun beleving in de tuin is vastgelegd in het pedagogisch beleidsplan van kinderopvang De Tweeling.

34 Pedagogische medewerkers en ouders: allebei belangrijk
Elsa Schagen
Wanneer kinderen opgroeien zijn de ouders de primaire opvoeders. Pedagogisch medewerkers in de kinderopvang zijn belangrijke medeopvoeders. Want opvoeding vindt ook plaats op de groep en niet alleen thuis. je voedt, tot op zekere hoogte, het kind samen op. In de praktijk betekent dit: elkaar begrijpen en waarderen, goed luisteren, kennis delen en je bewust zijn van je eigen bijdrage. Een goede samenwerking en heldere communicatie tussen pedagogisch medewerkers en ouders zijn dus zeer belangrijk! Elsa Schagen deed hier onderzoek naar.

EN VERDER:

4 UIT HET WERKVELD
Caroline Boudry, Jessica Crezee
– Begeleider in de buitenschoolse opvang, iets voor jou?
– Overblijven wordt extra leuk met ‘Het Grote Overblijfboek’
– Nieuwe opleiding: Pedagogie van het jonge kind (Gent – B.)
– Ziek op de crche, gezond op school
– Aangeboden: sprekers voor ouderavonden!
– ‘Kijk, ik groei! Baby’s en ouders in ontwikkeling‘, film uitgegeven door Kind en Gezin.

7 Kinderopvang spreekt!
Marianne Witte

16 Wie het schoentje past, trekke het aan
OKIDDO 1-5
Caroline Boudry
Er zijn heel wat boeken geschreven over mensen en hun passie voor schoenen. Imelda Marcos, de vrouw van de voormalige president van de Philippijnen, werd ‘wereldberucht’ door haar enorme schoencollectie. Meer dan 3000 paar had ze. Maar ook jonge kinderen zijn gek op schoenen: ze kunnen ze aantrekken, uittrekken of…in andermans schoenen staan!

19 Werken met PIPPO in de opvang
Marja Baeten
Vernieuwde formule van PIPPO”s Speel en Leerbrief!

20 Het 19e KinderopvangCongres (NL)
DUURZAME KINDEROPVANG
Redactie
Wat is duurzaam? Duurzaam bezig zijn is zorgen voorde toekomst van onze kinderen! Daarom is de kinderopvang de plek bij uitstek om duurzaam te handelen. Het 19e KinderopvangCongres ‘Duurzame kinderopvang in pedagogiek en praktijk’: De Reehorst, Ede, woensdag 23 maart 2011.

20 De warme professional (BE)

23 Vroege voedingen
COLUMN
Lucia van der Zee

24 Opvoeden in een meertalige context / ‘Meertaligheid is een troef en geen hindernis’
Johan Depaepe
Onze samenleving evolueert met rasse schreden. Ze wordt steeds gekleurder, en daar hoort ook het gebruik van verschillende talen bij. Maar opvoeden in een ‘meertalige context’ stelt zowel ouders als professionelen uit het onderwijs en de (buitenschoolse) kinderopvang voor uitdagingen. Dit onderwerp kwam aan bod op een ouderdebat dat werd georganiseerd door het VBJK, studenten van de Universiteit Gent en de Pedagogische Begeleidingsdienst Stad gent. Enkele vragen legden we voor aan Piet Van Avermaet, specialist ter zake en directeur van het Steunpunt Diversiteit en Leren van de Universiteit van gent.

28 Kinderboeken
Benedikte van Eeghem, Jessica Crezee

30 Wat ruist er door het struikgewas? / Hoorspelen maken
OKIDDO MUZIEK 4-12
Isabelle Desegher
Kinderen laten zich graag ontvoeren naar een andere wereld. iedereen kent de magische kracht van een verhaal. Woorden en een warme stem kunnen zomaar beelden op je netvlies toveren. Maar in een verhaal kun je ook geluiden gebruiken om in je verbeelding weidse landschappen op te roepen…

33 Kleine na-apers / Imiteren om te leren
Nieuw: KINDERKWESTIES
Sandra Cooreman
‘Foei, Fientje! Melk mors, niet flink. Tafel zit, jij! Waldo is twee. Hij spreekt zijn pop streng toe, de handen in de zij, de wenkbrauwen gefronst. Je kijkt geamuseerd op. Als je het bekende ‘Wel, wat doen nu?’ hoort, kun je nauwelijks een glimlach onderdrukken. Gisteren nog berispte je Sofia op gelijkaardige wijze omdat ze opzettelijk haar beker melk de kamer door gooide. Dat heeft Waldo goed gezien.

37 Waardoor wordt je karakter gemaakt? (Over nature en nurture)
SPRAAKMAKERS
Isabelle Desegher

38 Nieuw: KIND EN MEDIA
Benedikte van Eeghem
In de kinderopvang zijn nieuwe media vandaag niet meer weg te denken. Er zijn opvangouders die bloggen en heel wat kinderdagverblijven prijzen zichzelf aan via een webstek. In deze rubriek belichten we telkens een nieuw medium, en wat opvanginitiatieven ermee doen.