Kiddo — Jrg. 11 (februari 2010) Nr. 1

1 Covermodellen Shirley en Sven
Shirley van Tuijl (22) werkt nu anderhalf jaar op kinderdagverblijf De blauwe leeuw. ‘Ik werk vijf dagen per week op een verticale groep. Ik houd van mijn werk omdat ik met de kinderen kan spelen, ze iets kan leren en ze van dichtbij zie opgroeien. De kinderen herkennen me echt en maken me altijd vrolijk. Ik sta op de foto met Sven van twee jaar. Hij is lief maar ook ondeugend, dat kun je wel op de foto zien!’

2 Een overtuigd snoezelliefhebber
VOORWOORD
Sandra Van der Mespel

10 Waarom kinderen graag en vaak fantaseren
KINDEREN & FANTASIE
Benedikte van Eeghem
Kinderen zeggen soms de gekste dingen. Ze beweren zonder blikken of blozen dat hun knuffel kan praten en heeft gezegd dat ze voortaan beter wat later kunnen gaan slapen. Denkbeeldige vrienden, bepaalde situaties en sommige stukken speelgoed nemen een belangrijke plaats in in het denkpatroon van peuters en kleuters. Heel leuk, maar soms ook moeilijk…want hoe ga je daar als volwassene mee om?

18 Van vervangster tot directeur: deze collega’s deden het!
REPORTAGE: TIJD VOOR KINDEREN
Mandy Pijl
Wel eens iets heel anders willen doen? Of heb je het gevoel dat je mŽŽr kunt dan op de groep staan? Drie collega’s vertellen over de overstap die ze in hun werk maakten, n geven tips.

25 Snoezelen: een moment van rust en verwondering
HET GROTE SNOEZELBOEK
Johan Depaepe
Sinds 1992 staat het woord ‘snoezelen’ in Van Daele. Deze methode om de zintuigen te prikkelen, is in de loop der jaren steeds meer mensen gaan boeien. Twee van de grootste liefhebbers zijn Joep Derie en Ronny Vanoosthuysen, die het snoezelen voor jonge kinderen in heel Vlaanderen hebben gepromoot. Het grote snoezelboek bundelt hun jarenlange ervaring.

34 Werken met boxen in baby en verticale groepen
BABYPRIKKELS
Kjille Soeting
De manier waarop boxen voor de allerkleinsten in een groep worden gebruikt varieert per dag en per groep. Een box wordt al snel gebruikt om een kind in ‘weg’ te leggen. De box ligt vol met speelgoed in de overtuiging ‘dat er dan zeker iets bij zit dat het kind leuk vindt’. Maar je kunt veel meer met een box! Het betrekken van de box bij een groepsruimte en bij stimulerende activiteiten voor de baby’s levert veel op voor medewerkers en kinderen.

EN VERDER

4 KIND IN DE MAATSCHAPPIJ
– Sociale positie is graadmeter
– Meer dan een handleiding
– IKG-opvangplaatsen (IKG: inkomensgerelateerd) in de lift
– Nieuwe opvang: OkiDO Stekelbees
– Regionale Dagen Jonge Kind op 10 en 17 maart 2010
– Oproep: Hoe stimuleer jij de ontwikkeling van de kinderen?
– Opleiding in de kijker: kribbel krabbel!
– Studiebijeenkomst over kindermishandeling: 17 maart 2010 – Medilex, Utrecht
– Uk & Puk
– Regels van de kinderopvang vaak overtreden
– Statuut onthaalouders op tafel
– Jeugdarts heeft te weinig tijd

9 ‘Ik werk graag met kinderen omdat ze eerlijk en duidelijk zijn’
KINDEROPVANG SPREEKT!
Marianne Witte
Carla Vriesde in haar ‘Bewegingsbios’ in Amsterdam

14 De paden op, de lanen in!
Nieuw: KIND & NATUUR
Annet Weterings
Kinderen en natuur zijn een ijzersterke combinatie. Je kunt geen opvoedblad openslaan, of je vindt er iets over kind en natuur. Een uitspraak van de Nederlandse minister Verburg van landbouw luidt: ‘Investeren in scharrelkinderen voorkomt hangjongeren’. Pedagogisch medewerkers zouden naast veiligheid vooral ook uitdaging moeten bieden aan kinderen. De natuur biedt daarvoor eindeloos veel goede mogelijkheden. Waarom? En hoe pak je dat dan aan?

16 Zand erover!
OKIDDO 2-4
Caroline Boudry
Zand is boeiend materiaal. Dat merken we al in de vorige Okiddo: met een zandtafel en wat vondsten uit de natuur kunnen kinderen een hele poos aan de slag. En hoewel zand je misschien vooral aan zomerse stranden doet denken, is ook winter een schitterend seizoen om ermee aan de slag te gaan.

21 Lieve uitspraak

COLUMN
Monique van den Hout

22 Het 18e kinderopvangCongres (NL)
18e KINDEROPVANCONGRES
Logacom BV
Tijdens dit congres kijken we naar de ontwikkeling in de kinderopvang over een lange periode. Wat hebben die ons opgeleverd? Wat veranderde er in het pedagogisch beleid? En, niet onbelangrijk, wat kunnen we zeggen over de toekomst? Met een openingsfilm, een forumdiscussie, veel beeldmateriaal, boeiende sprekers en interactieve deelsessies zal dit congres verleden en heden met elkaar verbinden.

22 Kinderen en verveling in de buitenschoolse opvang (BE)

28 Kinderboeken
KINDERBOEKEN EN ZO
Taiga Fleischeuer, Benedikte van Eeghem

30
Schaduwen op de muur
OKIDDO 4-12
Isabelle Desegher
In een klein donker hoekje hangt een groot wit laken met wasknijpers omhoog. Gegiechel en gefluister. Doen de kinderen de was? Een lamp gaat aan, het doek licht op. Een groot wit vlak. Dan is het stil. En plotseling…uit het niets…verschijnt een figuur achter het doek. Is dat en borstel? Een dame met een piekig kapsel? Of een monster met zeventig voelsprieten op zijn hoofd?

32 Wat zeg je?

KIND IN DE KIJKER
Liesbet Meyns
Geluid is er altijd en kinderoortjes kunnen wel wat hebben. Er is immers overal iets te horen: muziek, auto’s, mensen die praten, kinderen die lachen en huilen…Volledige stilte kennen we amper. Maar wanneer wordt geluid schadelijk voor kinderen? En hoe kunnen we hun oren beschermen tegen dergelijke schade?

37 Vraag: Wat zijn je wensen voor dit nieuwe jaar en waarom?

SPRAAKMAKERS
Marianne Witte
BSO De Olmenhoeve, Den Burg / Texel

38 Nieuw: De blog van Tim

BLOG
Tim Maenhout