Kader Primair AVS — Jrg. 26 (mei 2021) nr. 9

Deze editie is als PDF beschikbaar

Thema: 8,5 miljoen voor het onderwijs

08 Wat doen we met de corona-miljarden?
Het onderwijs krijgt eenmalig 8,5 miljard om corona-achterstanden te bestrijden. Schoolleiders zien kans maar zijn ook sceptisch over dit Nationaal Programma Onderwijs. Voor echte kwaliteitsverbetering is structureel geld nodig.

12 ‘Onderwijs-OMT’ in 5 vragen
Wetenschappers Thijs Bol en Inge de Wolf hebben een ‘Onderwijs-OMT’ opgericht om scholen te ondersteunen bij het bestrijden van corona-achterstanden op hun school. Resultaten uit onderzoek naar inhaalprogramma’s belanden op een toegankelijke manier bij de scholen.

16 ‘Een kans om met geld daadwerkelijk iets te betekenen’
Incidenteel geld voor structureel effect

Actueel

02 Terugblik: alles over de Week van de Schoolleider
Staat van de Schoolleider 2021, cross-mentoring-programma en Binnenhof-actie

03 Margreet van Iterson is de Innovatieve Schoolleider van het Jaar
Verkozen door collega’s op het eerste digitale AVS-congres in april

04 Kwaliteit schoolgebouwen blijft achter
Volgend kabinet zal pas reageren op rapport over onderwijshuisvesting

Verder in dit nummer

22 Grip op de werkdruk
Schoolleiders ontdekken nieuwe flexibiliteit en zorgen voor focus

26 De Staat van het Onderwijs
Inspecteur-generaal Alida Oppers (Onderwijsinspectie) is hoopvol ondanks zorgen over de basisvakken en kansenongelijkheid

Iedere maand

07 Illustratie Djanko

21 Zo kan het ook!
Studenten spijkeren scholieren bij

31 Politieke column
Harm Beertema (PVV): ‘Laat wetenschappelijk opgeleide (orthopedagogen de achterstanden in kaart brengen.’

32 Van de AVS

34 AVS Academie
Leergang ondernemend leiderschap: Kijkje in de keuken bij bedrijven en organisaties

38 Voor jou geselecteerd

39 Boekbespreking
Erken de ongelijkheid