Kader Primair AVS — Jrg. 25 (september 2019) nr. 1

Deze editie is als PDF beschikbaar

Actueel

02 Online-actie #schoolleidergezocht in volle gang
AVS voert opnieuw actie voor schoolleiders

03 4,5 miljoen extra voor regionale aanpak lerarentekort
Onafhankelijke aanjager aangesteld

04 Nieuwe ronde Teambeurs PO
Schoolleiders kunnen gebruikmaken van de Schoolleiderstegemoetkoming

Thema – Passend onderwijs, knellend onderwijs?

8 ‘Breng de juiste expertise dicht bij het kind’
… en andere middelen tegen de hardnekkige thuiszittersproblematiek

12 Weg met de schotten tussen zorg en onderwijs
Vijf jaar passend onderwijs. Leerkrachten zijn kritisch: zij én hun klas worden er extra door belast, ervaren ze. De financiële en culturele kloof tussen zorg en onderwijs zit vaak oplossingen in de weg en het aantal thuiszitters is hardnekkig. Toch zijn er ook scholen waar het inmiddels wel werkt.

16 Ook hoogbegaafde leerlingen willen bij een groep horen
Ook zij hebben juist extra aandacht nodig. Of dat beter kan binnen een ‘normale’ groep of juist in speciale klasjes met mede-begaafden, daarover verschillen de inzichten.

Verder in dit nummer

24 ‘Geef ons gewoon de ruimte’
Flexibele onderwijstijden : straks op alle scholen toegestaan? Minister Slob trok voor de zomer abrupt de stekker uit een experiment met pilotscholen. Onterecht, volgens hen. En volgens de Tweede Kamer, die Slob terugfloot. Ze mogen door.

28 Een bekende ambassadeur geeft je school smoel
Een betrokken ambassadeur kan veel betekenen voor het imago van je school. ‘Jij kan wel zeggen dat je trots bent en dat je school zo goed is, maar als zij het voor je doen, heeft het veel meer zeggingskracht en een groter bereik.

Iedere maand

5 Illustratie Djanko

21 Zo kan het ook: Ouders in de klas
‘Ze helpen liever met leren dan met feestjes’

33 Politieke column
Eppo Bruins (ChristenUnie): ‘Passend onderwijs verdient beter verwachtingsmanagement’

34 Van de AVS

36 AVS Centrum Educatief Leiderschap
Opleidingsadvies op maat nodig? Dat kan!

40 Voor jou geselecteerd

43 Boekbespreking
Passend onderwijs: ‘Baat het niet, dan schaadt het wél’