Kader Primair AVS — Jrg. 25 (oktober 2019) nr. 2

Deze editie is als PDF beschikbaar

Thema: Schoolleider, bestuur en toezicht

08 Rolvast en continu in dialoog: recept voor goed onderwijs
Als de schoolleider, bestuurder en toezichthouder hun rollen goed op elkaar afstemmen, helpt dat de onderwijskwaliteit enorm vooruit. Mits de schoolleider voldoende bewegingsruimte krijgt.

12 Goede bestuurders, slechte bestuurders
Een persoonlijke klik met je bestuurder is niet noodzakelijk, vertrouwen en ruggensteun wel. Drie schoolleiders vertellen waarom.

16 Van coördinerend docent tot budgethouder
Functieprofiel teamleider in het vo op elke school anders

Verder in dit nummer

22 Zo worden je leerlingen digitaal geletterd
De meeste kinderen zijn dagelijks online, digitale technologie is deel van hun leven. Sommige scholen lopen al vooruit op de onvermijdelijke toevoeging van digitale geletterdheid aan het curriculum. Ze doen dat samen met bibliotheken.

26 Smartphones in de klas: niet uitbannen, maar doseren
Smartphones zijn steeds vaker stoorzenders in de klas. Maar een verbod zou zonde zijn want ze bieden ook mogelijkheden. Bijvoorbeeld door mediaopvoeding, praten over pesten of leerzaam app-gebruik.

Actueel

02 Schoolleiderstour minister in reactie op actie #schoolleidergezocht
Slob en AVS met schoolleiders in gesprek over ‘Toekomstagenda Schoolleiders’

04 AVS tekent voor actieplan academici PO
Toegevoegde waarde academische leerkrachten te weinig benut

05 Een derde van de scholen komt leidinggevenden tekort
…blijkt uit een peiling die de AVS opzette in samenwerking met de Volkskrant

Iedere Maand

07 Illustratie Djanko

21 Zo kan het ook: Ouders in de klas
Statushouders met bèta-achtergrond klaargestoomd voor de klas

31 Politieke column
Peter Kwint (SP): ‘Al is het lerarentekort nog zo groot, doe geen onacceptabele concessies.’

32 Van de AVS

34 AVS Centrum Educatief Leiderschap
Het nieuwe leren volgens het nieuwe CEL-team

38 Voor jou geselecteerd

41 Boekbespreking
‘En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven?’