Kader Primair AVS — Jrg. 25 (februari 2020) nr. 6

Deze editie is als PDF beschikbaar

Thema : Kracht

10 Kunstmatige intelligentie in het onderwijs
Al kom je nog zo aan individuele leerbehoeften tegemoet, uitleg is minder effectief wanneer onduidelijk is waarom een kind iets niet snapt. Met kunstmatige intelligentie kun je elke leerlingen op maat uitdagen, zien wat er misgaat en dan de juiste vervolgstap aanbieden, zegt Charles Wood van platvorm Century Tech.

14 Bouwen aan ander onderwijs
Het leerstofjaarklassensysteem ter discussie stellen en je onderwijs op een hele andere manier organiseren. Waarom zou je dat doen? En als je het doet, hoe dan? Twee schoolleiders en een bestuurder vertellen hierover. “Toen ik adjunct werd, trof ik een zuchtend, klagend team aan. Ik wilde sprankelend onderwijs in mijn school, met actieve kinderen.”

18 Wie wordt de innovatieve schoolleider van het jaar?
Zeven schoolleiders zijn genomineerd voor de titel Innovatieve Schoolleider. Stem mee tijdens het schoolleiderscongres!

Actueel

02  Januaristaking: twee dagen dichte scholen en protest
Minister houdt deur naar structurele investeringen nog steeds dicht

04 Schoolleiders van de Toekomst steken koppen bij elkaar
Schoolkinderen hielden tegelijkertijd hun eigen symposium

06 G5 presenteren hun noodplannen voor onderwijs
… en krijgen 9 miljoen extra voor zij-instromers toegezegd

Verder in dit nummer

24 AVS-Schoolleiderscongres in vogelvlucht
Zowel onderwijs als maatschappij zijn voortdurend in ontwikkeling. Dat vraagt om daad- en veerkracht van schoolleiders.

32 ‘Klacht of rechtsgang? Geen paniek’
Een vader of moeder die een schooladvies niet accepteert. Of een schoolfoto eist. Of een rol voor hun kind in de eindmusical. Je ziet het de laatste jaren vaker ontaarden in rechtszaken, met alle media-aandacht van dien. Maar als je je leerlingdossiers en communicatieplan op orde hebt, kan je niks gebeuren.

36 Tóch kans op doorstroming
Kwetsbare jongeren met grote taalkundige of cognitieve achterstanden toch uitzicht bieden op vervolgopleiding of werk: het kan. Bijvoorbeeld met speciale combi-trajecten, leerwerkbegeleiding op locatie en interne stages. Deze drie scholen tonen hoe. ‘Het doet hen goed, ze voelen zicht trots op hun werk, maar ook op hun school.’

Iedere maand

07 Illustratie Djanko

31 Zo kan het ook!
‘Waanzinnige’ podcast voor leesbevordering

41 Politieke column
Kirsten van den Hul (PVDA): ‘Het is uur U in ons onderwijs’

42 Van de AVS

44 AVS Academie
Academie-directeur Alien Cnossen: ‘Je bent nooit uitontwikkeld’

48 Voor jou geselecteerd

51 Boekbespreking
Gastvrijheid en persoonlijk contact staan centraal in 25 ‘omdenk’-verhalen