JSW Jeugd in school en wereld — jrg. 99 (maart 2015) nr. 7

06 De creatieve leerkracht
David van der Kooij & Anouk Wissink
In dit eerste artikel van de special ‘Creatief denken’ gaan we op zoek naar ‘de creatieve leerkracht’. Wat kenmerkt ze, wat drijft ze en hoe ziet hun onderwijspraktijk eruit?

11 Van de stapel

12 Duurzame (team)-ontwikkeling door creativiteit
Erna Reiken
Kennisnet noemt onder andere creativiteit en probleemoplossend vermogen als competenties die jongeren moeten leren en beheersen om optimaal voorbereid te zijn op de samenleving van nu. In dit artikel gaan we niet alleen in op wat dit betekent voor je als leerkracht, maar vooral voor het team waarin je werkt.

.. Creatief denken: essentieel voor je leerlingen
Martin Bootsma
Hoe geef je als school vorm en inhoud aan creatief denken? Een portret van jenaplanschool Antonius Abt en hoe zij creatief denken een prominente plaats geven in hun onderwijsaanbod.

.. Geef leerlingen het roer
Gijselien Grosman
Feedback is een belangrijke tool in het aanleren van zelfregulatievaardigheden van leerlingen. Hoe kan je ervoor zorgen dat feedback werkt? In dit artikel wordt een nieuw feedbackmodel onder de loep genomen, waarbij je voorbeelden krijgt van hoe dat format ingezet kan worden.

.. De ontwikkeling van een leerplan
Cecile Bolwerk
Hoewel het verkeer steeds drukker en onoverzichtelijker is geworden, staat het vak verkeerseducatie in de praktijk al jaren onder druk. Veilig Verkeer Nederland ziet dit graag anders en ontwikkelde een leerplan voor toekomstbestendige verkeerseducatie in het basisonderwijs.

16 www.jsw
22 Uitgelicht
25 Praktijk
30 Schoolweek
36 Open boek
42 Gereedschap