JSW Jeugd in School en Wereld — Jrg. 98 (oktober 2013) Nr. 2

3 iPad
VAN DE REDACTIE
Tjalling Brouwer

6 Rekenen met plezier
REKENEN-WISKUNDE
Emilie Prast, Mare van Hooijdonk, Eva van de Weijer-Bergsma, Evelyn Kroesbergen, Hans van Luit
De motivatie van basisschoolleerlingen voor rekenen verschilt per moment, per kind en per dag. Het is van belang kinderen met een lage rekenmotivatie tijdig te identificeren. Vervolgens kun je ze helpen om weer met plezier te gaan rekenen.

12 Leesvaardigheid ontwikkelen
TAAL
Conny Boendermaker, Henk Blok, Ron Oostdam
Hoe zorg je ervoor dat kinderen met enthousiasme lezen? Is het belangrijk dat ze lezen op hun eigen AVI-niveau of is hun persoonlijke voorkeur belangrijker? Leerlingen moeten vooral boeken kunnen kiezen die hen interesseren.

18 Een effectieve instructievideo maken
ICT & MEDIA
Hans van der Meij, Jan van der Meij, Martine Rijpkema
Dit artikel laat zien hoe je een goede instructievideo maakt voor leerlingen. Is zo’n instructievideo effectief? Werkt deze beter dan een papieren handleiding?

32 Gevarieerd stillezen
TAAL
Piers van der Sluis
Van stillezen gaan kinderen beter lezen. Hoeveel tijd moet je eraan besteden en wat voor teksten kun je gebruiken? Om het stillezen zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor leerlingen, kun je gevarieerd stillezen inzetten.

40 Reflectiegesprekken
PROFESSIONALISERING
Friedeke Wisse, Jeannette Geldens
Hoe kunnen leerkrachten tijdens het voeren van gesprekken met leerlingen over portfolio, de leerlingen bewust maken van hun leerproces? Dit artikel beschrijft een praktijkonderzoek dat antwoord geeft op deze vraag.

RUBRIEKEN

10 Lezersactie
Win een Verfrissingswaaier

11 Voordeel voor abonnees
– Rekenen: een hele opgave, deel 1
– Jij maakt het verschil
– 10 dingen die je zou moeten weten over kinderen met autisme
– (Pleeg)kinderen en vreemd gedrag!?

16 EŽn seconden
WWW.JSW
Gerard DŸmmer
In de rubriek tips om alles uit de computer te halen voor het gebruik in de klas.

22 Uitgelicht
– Slim zoeken
– Filosoferen met kinderen
– En de winnaar is…
– Codekinderen
– Letterprins
– Braaaand!
|- Exit 8
– Kruip in de huid van een Romein
– Agenda

25 QR codes
PRAKTIJK
Michelle Clement
Je ziet ze overal verschijnen, op verpakkingen, in bushokjes, in tijdschriften: de QR codes. Wat zijn dit nu eigenlijk en welke mogelijkheden biedt het inzetten hiervan voor het werken in de klas?

30 De schoolweek van Annalies Kooistra
SCHOOLWEEK
Lees deze maand over de schoolweek van Annalies Kooistra (50). Annalies werkt drie dagen per week als leerkracht groep 4 en onderbouwcošrdinator op de In de Lichtkring in Zeewolde. Ook heeft ze een dagdeel tijd voor haar taken als bouwcošrdinator, waarvoor ze ook deel uitmaakt van het MT.

36 Boek woordenschatwinst
OPEN BOEK
Marieke Baselmans
Scholen die de opbrengsten voor woordenschat willen verhogen, kunnen winst boeken door in te zetten op (voor)lezen. Lezen wordt niet voor niets het onzichtbare leren genoemd.

39 Onderwijsbehoefte
VAN DE STAPEL
Bianca Pannekoek
– 10 dingen die je zou moeten weten over kinderen met autisme
– Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften
– Burgerschap! ‘Dat doen we toch al?’

44 Ballonen statisch maken
SCIENCE IN DE BASISSCHOOL
Vincent Klabbers
In deze rubriek lees je hoe kinderen onderzoek kunnen doen naar natuur en techniek. verzamel alle afleveringen!

46 Taal actief
GEREEDSCHAP
Joop Stoeldraijer
De meest gebruikte en oudste taalmethode van ons land voor de groepen 4 t/m 8 is Taal Actief. Onlangs is de vierde versie verschenen. Wat is er behouden en wat is er nieuw?

50 Verwacht in JSW
– Ouderbetrokkenheid
– Elkaar begrijpen
– Keurmerk: tien criteria
– Leesparade