JSW Jeugd in School en Wereld — Jrg. 97 (september 2012) Nr. 1

3 Slim
VAN DE REDACTIE
Tjalling Brouwer
“Tegenwoordig woon ik in de slimste regio van Nederland…”

6 Kinderboekenweek 2012: Hallo wereld!
Jos Walta
Van 3 tot en met 14 oktober is het weer Kinderboekenweek. Het thema dit jaar is ‘Hallo Wereld!’. Dit artikel biedt een overzicht van diverse kinderboeken die bij dit thema aansluiten en waarmee je in de klas aan de slag kunt.

14 Positief klassenmanagement / Een beter klimaat cre‘ren in de klas
KLASSENORGANISATIE
Otto Heijst
Je zult er maar staan: een klas waar het gevaar van uitbarsting steeds op de loer ligt. Waar het onaangepaste gedrag van een aantal kinderen zorgt voor onprettige en onveilige situaties voor de hele groep en de leerkracht. Positief klassenmanagement helpt leerkrachten het ‘systeem’ van de klas weer gezond te maken, in samenwerking met kinderen en ouders.

20 Werken vanuit een groepsplan / Werkervaringen, tips en aandachtspunten
PASSEND ONDERWIJS
Marjon Bruggink, Sanne Denkers, Marianne Lok
De laatste jaren zijn handelingsgericht werken, groepsplannen en onderwijsbehoeften niet meer weg te denken. Ook op de lerarenopleiding krijgt dit aandacht. Hoe stel je een groepsplan op en wat moet je doen om vanuit zo’n groepsplan te kunnen werken?

32 Omgaan met PDD-NOS
PASSEND ONDERWIJS
Sipke Sels
‘Je staat zo vaak voor raadsels!’ wordt nogal eens verzucht door ouders en leerkrachten over een kind met een PDD-NOS. Deze leerlingen hebben veelal een meer dan gemiddelde en individueel gerichte begeleiding nodig. Hoe je kunt omgaan met een kind met een PDD-NOS, lees je in dit artikel.

40 Een school bol dichters
POèZIEONDERWIJS
Marieke Baselmans
Po‘zie is een onuitputtelijke talige bron. Toch wordt er op veel basisscholen weinig aan po‘zie gedaan. Vaak bestaan de lessen uit losse activiteiten, zonder vooraf gesteld doel. De samenhang tussen klassen ontbreekt en leerkrachten zien het meer als iets extra’s dan gericht taalaanbod. Dit artikel biedt inspiratie voor goed po‘zieonderwijs in groep 1 t/m 8.

RUBRIEKEN

10 World Wonders
WWW.JSW
Gerard DŸmmer
In deze rubriek tips om alles uit de computer te halen voor het gebruik in de klas.

18 Wereldse Kinderboekenweek
OPEN BOEK
Marieke Baselmans
Inspirerende kinderboeken kunnen leerlingen aanzetten tot de prachtigste ontdekkingsreizen in hun hoofd. Ga deze Kinderboekenweek op wereldreis met je leerlingen en geef zo een krachtig impuls aan hun leesplezier.

25 Task Cards
PRAKTIJK
Martine Bootsma
Leerkrachten zijn vaak op zoek naar mogelijkheden om kinderen aangeboden lesstof van de zaakvakken te laten herhalen. Task Cards en de Vragenpot bieden de mogelijkheid om lesstof zowel individueel als klassikaal te laten herhalen.

30 Vooruit evalueren
PENDELEN IN JE HOOFD
Vincent Klabbers
Een wandelaar kan met een verrekijker zien waar hij nog niet is. Kijkend maakt hij een sprong in de ruimt en eigenlijk ook in de tijd. In die zin kan een leerkracht een wandelaar zijn die stilstaat om vooruit te kijken.

37 Omgaan met
VAN DE STAPEL
Bianca Pannekoek
– ‘Remedial teaching en psychomotoriek’
– ‘Het succes van tweetalig opvoeden’
– ‘Met autisme valt goed te leven!’

38 Uitgelicht
– iReken: rekenonderwijsapp
– Kinderboekenweekpakket
– Mees Kees op het witte doek
– Week van de Mediawijsheid
– Opgefriste vormgeving JSW
– Special Educational Needs
– Agenda

44 De schoolweek van: Peter de Been
SCHOOLWEEK
Lees deze maand over de schoolweek van Peter de Been. Peter is directeur BS De Vijf Hoeven in Tilburg.

46 Fonemisch Bewustzijn
GEREEDSCHAP
Joop Stoeldraijer
Hoe kunnen we in groep 1 en 2 aandacht besteden aan leren lezen zonder dat dit de prestatiedruk verhoogt? Welke vaardigheden moeten kinderen juist in deze fase ontwikkelen om later goed te kunnen lezen? Klankherkenning is cruciaal. Het Programma Fonemisch Bewustzijn ontwikkelt deze klankherkenning.