JSW Jeugd in School en Wereld — Jrg. 96 (september 2011) Nr. 1

3 Tijd!
VAN DE REDACTIE
Tjalling Brouwer

6 Helden in kinderboeken
KINDERBOEKENWEEK 2011
Jos Walta
Het thema van de Kinderboekenweek 2011 is ‘Superhelden – over dapper durven zijn’. Een held is sterk en slim, blinkt uit in moed, komt anderen te hulp in gevaarlijke situaties en offert zichzelf op. Je bent een superheld of je durft ‘gewoon’ iets dappers te doen. De auteur geeft idee‘n en bespreekt verschillende boeken en personages die aansluiten bij dit thema.

12 Heldenverhalen schrijven
SCHRIJFACTIVITEIT
Rob en Hanneke van Bree
Tijdens de Kinderboekenweek 2011, 5 t/m 15 oktober, is het belangrijk om niet alleen veel aandacht te hebben voor lezen, maar ook voor schrijfactiviteiten. Hiermee worden andere aspecten van de ontwikkeling van de geletterdheid aangesproken, zoals schrijfmotivatie en strategisch schrijven.

18 Investeer in interactievaardigheden
INTERACTIEVAARDIGHEID
Anne-Christien Tammes & Akke de Blauw
Tegenwoordig hechten we waarde aan onderwijs waarin kinderen samenwerken en strategisch leren. Ze brengen idee‘n onder woorden en overleggen over de beste aanpak van een probleem. De auteurs laten zien hoe je interactievaardigheden kunt inzetten oom de taal en denkontwikkeling van leerlingen te stimuleren.

32 Later leren schrijven
HANDSCHRIFTPROBLEMEN
Marjolein van Buuren
Leren schrijven is niet voor alle kinderen een feest. De koppeling ‘leren lezen en schrijven’ blijkt voor veel kinderen in groep 3 een stap te ver en levert problemen op bij hun handschriftontwikkeling. Wat kun je hier als leerkracht aan doen?

38 Armoede op school
SOLIDARITEIT
Ellen Hogema
Uit onderzoek blijkt dat chronisch geldgebrek in een gezin een negatief effect heeft op de ontwikkeling van een kind. Als leerkracht kun je armoede ie een gezin niet oplossen, maar wel kun je met weinig tijd en inspanning veel doen om arme kinderen toch mee te laten draaien met de rest van de klas.

RUBRIEKEN

10 Interactief
WWW.JSW
Gerard DŸmmer
Wil je alles uit je computer halen voor het gebruik in de klas? Hier elke maand tips om jezelf te professionaliseren, over werkvormen die je kunt toepassen, over het digibord, interessante websites en de nieuwste ontwikkelingen.

16 Boekenhelden

OPEN BOEK
Jos Walta, Marieke Baselmans
Naar aanleiding van het thema van de Kinderboekenweek kun je onderzoeken welke personages in kinderboeken favoriet zijn of waren bij leerlingen in de leeftijd van drie tot en met zes jaar? De uitkomsten leiden tot een voorleesactiviteit en de keuze van de boekenheld van de school.

22 Kort & kort ICT

25 Prinsjesdag
PRAKTIJK
Marja van der Wulp
Deze bijdrage heeft Prinsjesdag als onderwerp. Wat weten leerlingen over de betekenis van deze dag? De praktijkbijdrage is geschikt voor leerlingen van de bovenbouw.

30 De schoolweek van: Imke van Kerkoerle
SCHOOLWEEK
Een kijkje nemen in de keuken van een andere klas? Een andere school? Lees over de schoolweek van Imke van Kerkoerle (29). Ze werkt vier dagen per week als leerkracht in groep 8 van KBS Kameleon in Amersfoort.

36 Huishouddoekje
REKENOGEN
Vincent Klabbers
De titel van deze Rekenogen doet vermoeden dat ik zelf nogal huishoudelijk ingesteld ben, maar zo is het niet. Deze vochtslurpende huishouddoekjes kwam ik toevallig tegen. Inmiddels weet ik waarom ze mijn aandacht hebben getrokken: het zijn rekendoekjes!

42 Lezen = Weten
GEREEDSCHAP
Joop Stoeldraaijer
In deze rubriek Gereedschap bespreekt Joop Stoeldraaijer iedere maand een lesmethode. Deze maand: Lezen = Weten (Bazalt). Deze methode werkt aan leerstofinhoud door gebruik te maken van leerstrategie‘n binnen wereldori‘ntatielessen.

46 Oplossingen
VAN DE STAPEL
Bianca Pannekoek
– Oudergesprek: ‘Professioneel communiceren met ouders’ van Tonnis Bolks.
– Leerkracht als beroep: Het komt op de leraar aan’ van Bert van Beurden en Cees Dietvorst (red.).
– Oplossingsgericht onderwijs: ‘Oplossingsgericht aan het werk met kinderen en jongeren: gesprekken en werkvormen’ van Corry Wolters.