JSW Jeugd in School en Wereld — Jrg. 94 (oktober 2009) Nr. 2

3 Huisbezoek
VAN DE REDACTIE
Johan Bosma

6 Samen rekenproblemen oplossen
Ronald Kkeijzer, Martine van Schaik, Rob van Tricht
Jaarlijks organiseert het Freudenthal Instituut de Grote Rekendag. Waarom is het nuttig om deel te nemen? Leerlingen leren niet alleen reken-wiskundige problemen op te lossen, maar ook om dit samen te doen en hun argumenten uit te wisselen.

12 Sportief, openbaar en zwart
Piet Feld
Burgerschapsvorming heeft niet alleen te maken met willen meedoen, maar ook met mogen meedoen. Krijgen leerlingen op een zwarte school daar wel voldoende kans voor? En hoe zit dat op het voetbalveld? Een ervaringsverhaal.

18 Kilometers maken met RALFI en Connect
Annemarie Jongbloed
Verloopt de leesontwikkeling van een kind niet vanzelfsprekend? Een mogelijke oplossing is het inzetten van RALFI en Connectlezen. De auteur geeft uitleg en tips voor het vinden van geschikte teksten.

32
Onderwijs is een wij-woord
Ivo Mijland
Geef je les vanuit een machtspositie, dan sta je tegenover de leerlingen. Werk je op basis van gezag, dan verdien je de leiding en hebben ze vertrouwen in jou manier van werken. Zo krijg je de leiding in plaats van dat je hem neemt.

46 Chinees op de Kaap

Connie Harkema
De wijk Katendrecht in Rotterdam kent van oudsher een grote Chinese gemeenschap. Niet verwonderlijk dat juist daar een Chinese school staat. Wat leren de kinderen er? Wat is precies het verschil tussen Mandarijns en Kantonees? De directeur vertelt.

RUBRIEKEN

10 www.jsw

22 Kort & Kort ICT
ICT

25 Lezen met plezier
PRAKTIJK

30 De schoolweek van
Barbara Raadsen, leerkracht op de Montessorischool Buiten Wittevrouwen in Utrecht

36 Kinderboeken en thema’s

OPEN BOEK

40 Tafelbord
REKENOGEN

42 Pluspunt en De Wereld in Getallen
GEREEDSCHAP

50 Werkplekken
VAN DE STAPEL