JSW Jeugd in School en Wereld — Jrg. 93 (juni 2009) Nr. 10

3 Niet doen!
VAN DE REDACTIE
Johan Bosma

6 Werken aan taalontwikkeling en sociale vaardigheden
Lucie Visch
Neem de rol van spelbegeleider en laat kinderen toneelspelen op basis van hun eigen ervaringen. Een kunstwerk vormt het uitgangspunt. Zo verleid je ze om meer taal te gebruiken en hun sociale vaardigheden te ontwikkelen, terwijl ze hun woordenschat uitbreiden en ontdekken wat een kunstwerk bij hen kan oproepen.

12 Zelf je boeken kiezen
Ellen Joosten, Carola Riemens
Bij Interesse Verbredend Lezen leest iedereen mee, ook de juf. Kinderen kiezen zelf een onderwerp waar ze meer over te weten willen komen en zoeken daar boeken bij. Deze werkwijze voor leesbevordering sluit aan bij hun belangstelling en draagt bij aan het vergroten van hun achtergrondkennis.

20 Hoogbegaafde leerlingen worden rechercheurs
Adri Kodde, Gerald Bossenbroek, Erna Calkhoven
Initiatief voor excellente leerlingen: voet- en vingerafdrukken nemen, wangslijmvlies en wit poeder onderzoeken, cryptologie. VO-school Reggesteyn (Nijverdal) startte samen met basisscholen uit de omgeving het CSI-project om hoogbegaafde leerlingen uit groep 8 meer uitdaging te bieden. Er blijven steeds minder verdachten over.


38 Van (zeer) zwak naar schitterend
Connie Harkema
Schitterende scholen staat voor: werken aan noodzakelijke kwaliteitsverbetering bij risicoscholen en (zeer) zwakke scholen met duurzame ontwikkeling als schitterend resultaat. CNS basisschool Groen van Prinsterer is hiervan een voorbeeld. We nemen een kijkje op deze school.

RUBRIEKEN

10 Twitter
www.jsw
SO gepiept, leerlijn muisvaardigheden
Twitterpunten
Freeware cd
Kidcity
Girlsday
– English with Mike

18 Schoolbibliotheek
Open boek
Jos Walta
De organisatie en het beheer van een schoolbibliotheek is een van de belangrijkste taken van een leescošrdinator. In deze ‘Open Boek‘ de keuzes die een basisschool dient te maken en enkele tips.

25 Index
Overzicht artikelen JSW Jaargang 93 2008/2009

30 De schoolweek van Peter Domen
SCHOOLWEEK
Een kijkje nemen in de klas van een ander? Deze keer Peter Domen (56), directeur van katholieke basisschool St. Leonardus in Heemskerk. Peter heeft een fulltimebaan met bapo (bevordering arbeidsparticipatie ouderen).


33 Grapjes maken
PRAKTIJK
Geert Peeters

Grapjes kunnen vertellen of grappen bednken. Het zou toch leuk zijn als je leerlingen zelf een mop kunt laten verzinnen en vertellen die goed aanslaat in de groep. Hoe dat in z’n werk gaat.

36 Kort & Kort ICT
ICT


42 Efteling
REKENOGEN
Vincent Klabbers
Familiedagje op de Efteling niks voor mij, of toch? Ori‘nteren en lokaliseren en lekker rekenen met tijd. Was het iedere dag maar familiedag…

44 Toverland

IN BEELD
Het project Techniek Betovert van Fontys PTH (Pedagogisch Technische Hogeschool) en het Limburgse pretpark Toverland laat kinderen kennismaken met de technische kant van attracties met als doel ze enthousiast te maken voor techniek.

46 Wizwijs
GEREEDSCHAP
Joop Stoeldraijer
Bespreking van nieuwe rekenmethode. De website van Wizwijs opent met de prikkelende zin: ‘Tussen droom en werkelijkheid ligt het leren.’ Meteen moest ik denken aan het gedicht van Willem Elsschot met daarin de vaak geciteerde worrden: ‘Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren…’ Kan Wizwijs de leerlingen zo goed leren rekenen, dat alle leerlingen hun droom om chirurg of advocaat te worden, kunnen waarmaken?


50 Wereldburgers
VAN DE STAPEL
Bianca Pannekoek

Boekbesprekingen van
– Wereldburgerschap / Vensters op de wereld. Canon voor wereldburgerschap
– Leiderschap / Dit is wat mij drijft. Over leidinggeven aan onderwijs
– Dyscalculie / Effectief omgaan met zwakke rekenaars