JSW Jeugd in School en Wereld — Jrg. 93 (januari 2009) Nr. 5

3 Echte vrije tijd
REDACTIE
Johan Bosma

6 Leesmotivatie
Jos Boerema
Bij begrijpend lezen vraagt een leerkracht zich vooral af: hoe cre‘er ik in mijn klaslokaal blijvende betrokkenheid bij het lezen? Een grote leesmotivatie zorgt er immers ook voor dat kinderen kennis van de wereld verwerven. Zo blijven ze enthousiast.

14 Verbeter je proefwerk
Kathleen Asjes
In elke klas van 25 ˆ 30 leerlingen, zit gemiddeld ŽŽn dyslectische leerling n enkele leerlingen met een lees- en/of spellingsprobleem. Kathleen Asjes geeft praktische tips voor ‘dyslexievriendelijk’ maken van lesmateriaal. Ook heel bruikbaar voor alle andere leerlingen.

36 Opvoeding in het onderwijs
Connie Harkema
De verschuiving van leren naar opvoeden wordt steeds meer zichtbaar. Het is goed dat scholen kinderen aanspreken op hun gedrag, maar moeten leerkrachten ook normen en waarden bijbrengen? Of is dit meer een taak voor de ouders?

44 Schrijver Jacques Vriens
Iris van den Berg
In een interview geeft fulltime schrijver en ex basisschooldirecteur Jacques Vriens zijn visie op het tegenwoordige onderwijs en het belang van lezen. Over wijze lessen, rondjes rond de school rennen en spelfouten..

RUBRIEKEN

12 www.jsw

22 Open boek

27 Kort

29 Kort ICT

31 Scoor een woord
PRAKTIJK
Tjalling Brouwer

42 De schoolweek van:
SCHOOLWEEK
Christa van der lest-Fennema


50 Labels
REKENOGEN
Vincent Klabbers


52 Aan boord van de Sirius
IN BEELD


56 Brandaan
GEREEDSCHAP
Joop Stoeldraijer


62 Speelruimte
VAN DE STAPEL
Bianca Pannekoek