JSW Jeugd in School en Wereld — Jrg. 93 (december 2008) Nr. 4

3 Van en voor wie is passend onderwijs?
REDACTIE
Ruud Barnhoorn

6 Ambities van passend onderwijs
Henk Keesenberg
Op diverse plaatsen in Nederland zijn enthousiaste onderwijsmensen actief bezig met Passen onderwijs. Waarom? Wat zijn hun drijfveren? Allereerst het kiezen van de juiste aanpak voor ieder kind. En verder?

12 Doordacht aan de slag
Christine Goedhart
Wat doe je als het basisarrangement voor sommige leerlingen niet te volgen is: hoe maak je het onderwijsaanbod voor hen passend? Christine Goedhart geeft praktische aanwijzingen voor het vormgeven van Passend onderwijs in de klas.

16 Omgaan met cluster 4
Corine van Helvoirt, Peter de Mol
Sinds de komst van de rugzak lijkt het aantal leerlingen met gedrags- en/of ontwikkelingsproblemen gestegen. De vraag is of Passend onderwijs het probleem van deze groep kan oplossen. Van Helvoirt en Mol pleiten om te beginnen voor een omslag in denken. Cluster 4 als uitdaging.

30 Verschillen moeten er zijn
Jan Hooiveld
Hoe ga je om met individuele verschillen, in de klas en als school? Deze vraag is binnen het onderwijs altijd actueel, en des te meer binnen het kader van Passend onderwijs. Jan Hooiveld geeft handreikingen voor het bewust ontwerpen van de school als antwoord op individuele verschillen.

36 Hoe doen de Verenigde Staten het?
Lidy Wilting
‘Accept others as friends!’ In de staat Connecticut horen kinderen met speciale leerbehoeftes of talenten er gewoon bij. Ieder kind heeft immers recht op onderwijs. Projectgroep Inclusief Onderwijs Veldvest vloog naar de VS om inclusie, in de praktijk te aanschouwen. Over structuur, inzet, acceptatie en Dunkin Donuts.

RUBRIEKEN

10 www.jsw

22 Kort & kort ICT

25 Bijzonder anders
PRAKTIJK
Mark Veerman

44 Iedereen welkom!
IN BEELD

46 Taaltrapeze
GEREEDSCHAP
Joop Stoeldraijer

50 Passend onderwijs
VAN DE STAPEL
Bianca Pannekoek