JSW Jeugd in School en Wereld — Jrg. 92 (december 2007) Nr. 4

Thema: NATUUR EN TECHNIEK

3 Buiten-gewoon!
REDACTIE
Tjalling Brouwer

6 Rijke leeromgeving
THEMA
Marja van Graft
Kinderen, natuur en techniek: hebben die iets met elkaar? Reken maar! Dit overzichtsartikel bespreekt het belang van natuur- en techniekonderwijs voor basisschoolleerlingen en de relevante inhouden en manieren van werken die daarbij horen. Ook wordt ingegaan op enkele landelijke projecten. Verwacht wordt dat deze projecten een belangrijke impact krijgen op het basisonderwijs en op de opleiding van aanstaande leraren.

12 Hoera, we gaan technieken
THEMA
Edward Vinken, Guido Vercauteren
‘Hoera, we gaan technieken!’ Een kreet die we vaak horen als het techniekcircuit weer van start gaat. Leerlingen op onze school zijn al jaren gewend aan deze vorm van techniekonderwijs. Toch blijft het enthousiasme groot. Een succesverhaal? Jazeker! Maar het verhaal achter dit succes zal nog meer aanspreken. Een verslag uit de praktijk van de basisschool ’t Wikveld, waar men twaalf jaar geleden besloot om ‘iets met techniek’ te doen.


20 VTB-pro: talenten benutten
THEMA
Johan Bosma, Tjalling Brouwer
Een dubbelinterview in het kader van het VTB-pro project met twee gepassioneerde mensen die staan voor een structurele inbedding van techniek in het primair onderwijs: Sylvia Peters en Lou Slangen. Het VTB-Pro(fessional) is een grootschalig professionaliseringproject. Het stelt 5000 leraren en 5000 aankomende leraren in staat zich te verdiepen en te bekwamen in het domein Wetenschap en Techniek in het basisonderwijs.

29 Haal de Techniek Coach in de klas
THEMA
Heb je plannen om komend schooljaar werk te maken van techniek op school? Denk dan eens aan de Techniek Coach. Met een complete, doorlopende leerlijn voorziet het programma in een goed doordacht technisch aanbod vanaf groep 5 tot en met groep 8. Leuke lesopdrachten, deugdelijke technische materialen en bevlogen gastdocenten die er niet alleen voor de kinderen zijn, maar ook de leerkrachten terzijde staan. Deelname aan dit project is gratis.

34 Natuurkinderen
THEMA
Annelies Heijnen
Onze uitdaging in het onderwijs is om een manier te vinden waarbij de drie aspecten van kennis, samenwerking en bezieling aan bod komen, en waar je voor jezelf het plezier in je werk kunt blijven volgen. Hierdoor ben je in staat de jou toevertrouwde kinderen te begeleiden en op te voeden tot zelfbewuste en evenwichtige burgers. De auteur van dit artikel doet dat het liefste in samenwerking met en in de natuur, haar passie maar ook bron van alles. Voor haar is deze manier het watzitdaar.nl-adoptieproject. (www.watzitdaar.nl : kijk bij Informatie onder Adoptieproject.) De activiteiten bieden de leerlingen en de pabostudenten een rijke, betekenisvolle leeromgeving. Tegelijkertijd wordt bij de leerlingen het ‘natuurtekortsyndroom’ bestreden.

RUBRIEKEN

10 www.jsw

18 Open Boek
THEMA
Jos Walta

25 Sprookjes en Techniek
PRAKTIJK
ThŽrse Bouwens

38 Kort & Kort ICT

42 De schoolweek van Irene van Ditmarsch


44 Tropisch Techniek Toernooi
IN BEELD

46 NatuNiek
GEREEDSCHAP
Joop Stoeldraijer

50 Van de stapel
Bianca Pannekoek