JSW Jeugd in School en Wereld — Jrg. 88 (december 2003) Nr. 4

Thema: GEDRAGSPROBLEMEN IN DE KLAS


3 Appels n Peren
VAN DE REDACTIE
Tjalling Brouwer

6 Gedragsproblemen in de klas: een overzicht
THEMA
Rutger Jan van der Gaag
Er zijn geen redenen om aan te nemen dat het aantal kinderen met emotionele en gedragsproblemen dramatisch is toegenomen in de afgelopen twintig jaar. Toch hebben leerkrachten in het basisonderwijs het gevoel dat zij tamelijk veel lastige of ongelukkige kinderen in hun groep hebben. Wat is er dan wel veranderd en welke rol hebben scholen daarin?

16 Autisme op de basisschool
THEMA
Anja Geurtsen, Ingeborg Huyben
Steeds vaker kiezen ouders van kinderen met autisme voor een basisschool in de buurt, dat betekent dat leerkrachten van de basisschool steeds vaker te maken krijgen met deze kinderen. Aan de hand van een casus laten de auteurs zien hoe de begeleiding op school vorm kan krijgen.

20 Interview: ‘Er is niet meer probleemgedrag dan vroeger’
THEMA
Janke Hiemstra
Orthopedagoge Trix van Lieshout schreef het boek Pedagogische adviezen voor speciale kinderen, waarin veel praktische adviezen staan voor de aanpak van kinderen met gedragsproblemen. Een boeiend gesprek met een vakvrouw.

23 Gedragsproblemen of problemen met gedrag?
THEMA
Corinne van Helvoirt
Door de invoering van de leerlinggebonden financiering, het rugzakje, kunnen ook kinderen met psychiatrische stoornissen naar de basisschool. Of dat een juiste keuze is voor het kind wordt bepaald door een complex aan factoren. Enkele voorbeelden.

28 Leerlingcounseling
THEMA
Caroline Verhoeff, Leo Pauw
Op OBS Overvecht in Utrecht werkt men met het programma De Vreedzame School. Leerlingen krijgen met dit programma verantwoordelijkheden in de klas en de school. Ook ‘probleemleerlingen’ hebben die eigen verantwoordelijkheid voor hun eigen probleem. Een voorbeeld.

34 Pedagogisch klimaat
THEMA
Rob van Seters
Het omgaan met moeilijke groepen staat steeds vaker op de agenda’s van scholen. Verbetering of ontwikkeling van een pedagogisch klimaat kan als middel beschouwd worden in het omgaan met moeilijke groepen.

38 De juf op de video
THEMA
Christine Brons
Waarom moet de juf of meester op video worden opgenomen als een kind dwarsligt? Alleen het kind opnemen is het halve werk, je handelen tegen het licht houden is een manier om jezelf te ontwikkelen. De video geeft mogelijkheden tot reflectie aan de hand van objectieve beelden.

42 Sociaal-emotioneel functioneren in kaart gebracht
THEMA
Willem Rosier, Marleen van der Lubbe, Cor Sluijter
Na vragen van scholen waarom het Cito alleen cognitieve leergebieden in kaart brengt, is er een instrument ontwikkeld dat concrete informatie geeft over het sociaal-emotioneel functioneren van een kind en dat ook gerichte hulp kan bieden.

RUBRIEKEN

13 Daar kunt u naar toe
Kort
Conferenties, studiedagen, …

14 Websites over gedragsproblemen
www.jsw-online
Magda Bruin

26 Aanpassingen in de klas voor kinderen met ADHD
Praktijkbijdrage
Rutger Jan van der Gaag, Arga Paternotte

32 Open Boek
Jos Walta

44 Marietje Kesselsproject
In Beeld
Helmuth Vonk

47 Gedragsproblemen
Van de stapel
Bianca Pannekoek

48 SOVA in de klas
Gereedschap
Joop Stoeldraijer