JSW Jeugd in school en wereld — Jrg. 105 (oktober 2020) nr. 2

06 Waar zijn we aan begonnen? : Startende leerkrachten begeleiden
Anne Berghaus en Linda Visser- de Boer
‘Hier zijn meneer Veul en meneer Den Besten.’ Zo werden Tim en Nicolaas voorgesteld als nieuwe leerkrachten in 100 dagen voor de klas. Maar hoe gaan wij eigenlijk om met beginnende leerkrachten en wat vraagt dat van de begeleiding in de praktijk? ‘Laat je mij spartelen of schiet je mij te hulp?’

12 Robots in het onderwijs
Michel Starreveld, Janienke Sturm en Marielle Rosendaal
De coronacrisis heeft ons geleerd dat leerkrachten bijzonder goed kunnen omschakelen naar ICT-toepassingen. Wendbaarheid zit blijkbaar in het DNA van de leerkracht. Echte liefhebbers beginnen misschien al te denken aan ‘the next level’: robots in het onderwijs!

18 Dyscalculie: leerlingen verschillen?!
Marije Huijsmans en Ina Cijvat
Iedere leerling met dyscalculie heeft unieke onderwijsbehoeften. Naast differentiatie op basis van globale niveaus, zoals ‘sterke rekenaar’ en ‘zwakke rekenaar’, moet instructie daarom ook afgestemd worden op de individuele kwaliteiten van een leerling. Wat betekent dat voor het rekenonderwijs?

32 ‘Het systeem werkt belemmerend’
Ronald Buitelaar
Interview met Rinda den Besten, voorzitter PO-Raad

40 Wat wilde leerling leren?
Marianne Bodde-Alderlieste
Uit interviews met leerlingen over het vak Engels blijkt dat leerlingen lang niet altijd leren wat ze willen leren. Positief is wel dat ze Engels leuk vinden en graag meer willen leren, de aanleiding om het belang van doorlopende leerlijnen nog eens te bespreken.

Rubrieken

10 Social
16 Apps enzo
22 Op de agenda
25 Praktijk
36 Laat ze lezen! : differentiatie bij leesbevordering
39 Vakliteratuur
45 Column
46 Gereedschap : Rekenplein
50 Je maakt wat mee!