JSW Jeugd in school en wereld — Jrg. 104 (oktober 2019) nr. 2

06 Interview Peter Heerschop
Ronald Buitelaar
Goede kans dat je Peter Heerschop een keer op televisie of een podium zag. Maar van oorsprong is hij gymleerkracht. Volgens hem is leerkracht een oerberoep dat nooit zal bezwijken onder welke externe druk dan ook.

12 Verbonden schrift versus blokschrift
Marjon van Sambeek en Nicole Schroijen
Wat zijn de voor- en nadelen van het aanleren van het verbonden schrift of het blokschrift voor de motorische en cognitieve ontwikkeling van het kind in het reguliere basisonderwijs?

18 Rol van de expertleerkracht
Eva Naaijkens
Expertleerkrachten verschillen van andere leerkrachten ‘wat betreft hun impact op het leren en de resultaten van de leerlingen’.  Maar hoe maken diegenen het verschil binnen de school?

32 Kindermishandeling signaleren
Marike van Gemert en Patries Worm
Volgens de cijfers zit in elke schoolklas gemiddeld één kind dat met kindermishandeling te maken heeft. Als leerkracht kun je veel voor deze leerlingen betekenen door ze te zien en te steunen. Daarnaast heb je volgens de wet de plicht om in actie te komen bij vermoedens.

40 Nieuwsgierige vragen oproepen
Harry Stokhof en Bart Lemans
Het werken met eigen leervragen van leerlingen versterkt eigenaarschap en motivatie en biedt ruimte aan nieuwsgierigheid. Maar hoe zorg je ervoor dat leerlingen vragen stellen waar ze ook nog eens nieuwsgierig naar zijn?

Rubrieken

16 Apps enzo
22 Op de agenda
25 Praktijk : Verleid kinderen tot het lezen van poëzie
31 Stoppen of doorgaan?
36 Laat ze lezen!
39 Vakliteratuur
44 Social
45 Column
46 Gereedschap
50 Je maakt wat mee!