JSW Jeugd in School en Wereld — Jrg. 104 (maart 2020) nr. 7

06 Lees en leef je in!
Inouk Boerma en Monique Leygraaf
In de voorstellen voor een nieuwe onderwijsinhoud van Curriculum.nu is er een belangrijke plek weggelegd voor zowel leesbevordering als voor burgerschapsonderwijs. Maar zijn die twee ook te combineren? Hoe verbind je boeken en burgerschap?

12 Kinderen met trauma in je klas
Anton Horeweg
‘Kijk achter het gedrag.’ Een bekend advies. We kijken echter vaak met de gedachte dat een kind ADHD, ADD of ODD (oppositioneel opstandig stoornis) lijkt te hebben als we kijken naar het gedrag dat het kind vertoont. Er wordt nog zelden gekeken naar wat het kind heeft meegemaakt in zijn leven (of nog meemaakt) en de invloed die dat kan hebben.

18 Excellente kleurrijke scholen
Joop Smits en Cor Aarnoutse
Werk je op een kleurrijke school? Is jouw school succesvol? Een aantal factoren en interventies zijn effectief gebleken voor een (kritische) analyse van zowel proces als leeropbrengsten op (excellente) kleurrijke scholen. Wat en hoe kun je behouden, veranderen en verbeteren?

32 Interview Joke Tillemans
Erik Ouwerkerk
Joke Tillemans is sinds de oprichting in 2010 betrokken bij Integraal Kindcentrum Mondomijn in Helmond en werd er al snel directeur. Samen met haar collega’s heeft ze het idee van de reguliere schoolstructuur losgelaten en is ze opnieuw begonnen.

40 Instructie geven in het Engels
Anneke Boonacker
Je wilt iets uitleggen in het Engels, maar kunt de woorden niet helemaal vinden. Dat uit zich in een spraakwaterval of juist in een aaneenrijging van een paar woorden met veel pauzes. Leerlingen kijken je glazig aan. Je zucht en legt het toch in het Nederlands uit zodat de leerlingen kunnen beginnen aan de oefening. Herken je dit? Gelukkig kan het ook anders.

Rubrieken

11 Over de grens
16 Apps enzo
22 Op de agenda
25 Praktijk
29 Lezersactie
31 Stoppen of doorgaan?
36 Laat ze lezen! : Hoekenwerk met prentenboeken
39 Vakliteratuur
45 Column
46 Gereedschap : Karakter
50 Je maakt wat mee!