JSW Jeugd in School en wereld — Jrg. 103 (maart 2019) nr. 7

Special: Lezen

06 Executieve functies bij leren lezen
Eva van de Sande en Marian Bruggink
Leren lezen is een van de belangrijkste vaardigheden die kinderen leren op de basisschool. Bekende bouwstenen voor de leesontwikkeling zijn klankbewustzijn en letterkennis. Maar ook executieve vaardigheden als plannen, de aandacht erbij houden, en doorzetten bij een moeilijke taak zijn essentieel om te leren lezen.

12 Begrijpend lezen en transfer
Karin van de Mortel
Een begrijpend leesmethode kan houvast bieden om basisvaardigheden zoals het samenvatten aan te leren. Tegelijkertijd beseffen leerkrachten dat de methodische aanpak alleen niet voldoende is. Toepassen is nodig voor de transfer naar verdiepend leren. Hoe maak je die transfer van vaardigheden mogelijk?

18 Juf, mag ik dit lezen?
Rian Visser
Mogen kinderboekenschrijvers alle boeken schrijven die ze willen? Mogen kinderen zelf kiezen welke boeken ze lezen? Kinderboekenschrijver Rian Visser vertelt aan welke richtlijnen ze zich moet houden en hoeveel vrijheid ze kan nemen. Soms is er een dilemma: luistert ze dan naar volwassenen of naar kinderen?

32 Dieper leesbegrip leidt tot denken
Marieke van Logchem en Annemarieke Kool
Begrijpend lezen is belangrijk voor het functioneel lezen en van belang voor later schoolsucces. Veel scholen worstelen met het vormgeven van begrijpend leesonderwijs. Leerlingen zijn niet gemotiveerd en de resultaten blijven achter. Leerkrachten ervaren begrijpend lezen als een complexe activiteit. Hoe kan de aanpak Close Reading helpen?

40 Interview Renée van Eijk: ‘De leerkracht is het belangrijkste in een klas’
Ronald Buitelaar
Renée van Eijk is een geboren leerkracht en ontwikkelde zich de afgelopen jaren in rap tempo tot een onderwijsduizendpoot. Ze is pas 34 jaar, staat nog steeds met veel plezier twee dagen per week voor de klas bij basisschool de Pijler op de Kop van Zuid in Rotterdam en heeft daarnaast een indrukwekkende lijst nevenactiviteiten op haar curriculum vitae. Van politieke spelletjes en mediarumoer moet Van Eijk niets hebben. Liever levert ze op een positieve wijze een bijdrage aan kwalitatief goed onderwijs.

Rubrieken
16 Apps enzo
22 Op de agenda
25 Praktijk
29 Lezersactie
31 Stoppen of doorgaan?
39 Vakliteratuur
45 Column
46 Gereedschap
50 Je maakt wat mee!