JSW Jeugd in school en wereld — Jrg. 102 (september 2017) nr. 1

06 PO in actie: samen actievoeren
Jan van der Ven
PO in actie is op Facebook opgericht om een blok te vormen naar de vakbonden en de politiek na de verkiezingen en tijdens de eerstkomende cao-onderhandelingen. Al snel sloten heel veel leerkrachten zich bij PO in actie aan en de druk op de politici werd steeds verder opgevoerd. Hoe heeft PO in actie zich sinds de start hardgemaakt voor een beter salaris en minder werkdruk?

12 Sturen op vertrouwen
Marc van der Pol
Begin dit jaar werd de Facebookgroep PO in actie gelanceerd, en er kwam van alles los in de media. De eerste speldenprik, op 27 juni 2017, was een groot succes. Duizenden scholen een uurtje dicht, honderdduizenden handtekeningen, een vol Malieveld. Maar hebben we onze tanden laat zien? En nu? Een betoog voor behoud van goed onderwijs en de bestuurlijke rol daarbij.

18 De kritische leerkracht
Mark van der Veen
Regelmatig hoor je als leerkracht dat je een kritische, onderzoekende houding moet hebben. Het is niet zo eenvoudig als het lijkt. Wat houdt een kritische, onderzoekende houding in en hoe kan een dergelijke houding worden toegepast? Ontdek richtlijnen om constructief de inrichting van je eigen onderwijs ter discussie te stellen met als doel het steeds te verbeteren.

32 Griezelen met enge boeken
Marcel van Driel
De Kinderboekenweek (4 tot en met 15 oktober 2017) gaat dit jaar over griezelen, een thema waar veel volwassenen nogal van schrikken. Jeugdboekenschrijver Marcel van Driel is er juist van overtuigd dat enge boeken goed zijn voor jonge lezers. Ze krijgen hierdoor de kans om op een veilige manier hun angsten onder ogen te komen. Ontdek tips hoe je in de klas aan de slag kunt gaan met gruwelijk enge boeken binnen het Kinderboeken-thema ‘Griezelen’.

40 Positieve kijk op combinatieklassen
Simon Ettekoven
Combinatieklassen zijn voor scholen in gebieden met teruglopende geboortecijfers de enige oplossing om voort te bestaan. In elk geval zolang de overheid extra financiële middelen in blijven zetten voor kleine en zeer kleine scholen. Wat betekent dit voor de kwaliteit van leren? Hoe zorg je er als school voor dat je in combinatieklassen het maximale uit leerlingen haalt?

Rubrieken

11 Abonnement op JSW
16 www.jsw
22 Uitgelicht
25 Praktijk
29
Lezersactie
30 Schoolweek
36 Open boek
39 Van de stapel
42 Gereedschap
50
Verwacht in JSW