JSW Jeugd in school en wereld — Jrg. 102 (april 2018) nr. 8

06 Literaire gesprekken voeren over boeken
Gertrud Cornelissen
Nederlandse kinderen vinden het steeds minder leuk om thuis boeken te lezen. Het gevaar van een neerwaartse leesspiraal, minder leesmotivatie, minder lezen en minder prestatie ligt op de loer. Literaire gesprekken kunnen leiden tot een positieve leesspiraal, meer motivatie, meer lezen en hogere leesprestaties.

12 Aantekeningen maken
Marcel Schmeier
Leerlingen  maken nu minder aantekeningen dan de leerlingen van twintig jaar geleden. Want nu krijgen ze kant-en-klare samenvattingen of maken ze invuloefeningen om de leerstof te verwerken. Hoeveel leren ze hiervan en onthouden ze de leerstof? Een pleidooi voor behoud van beproefde traditionele aanpakken op basis van recente wetenschappelijke inzichten.

18 Geschiedenis met TIJDWIJS
Marjan de Groot-Reuvekamp
Bij geschiedenisonderwijs is het plaatsen van gebeurtenissen in de tijd een belangrijk doel. Tegelijkertijd blijkt dat leerlingen dit vaak lastig vinden. Hoe kunnen we het onderwijs in historisch tijdsbesef voor deze leerlingen verbeteren? Ontdek praktische adviezen uit een promotieonderzoek over onderwijs in historisch tijdsbesef voor kinderen van 6 tot 12 jaar.

32 Eerste hulp bij nieuwkomers
Yvonne Koene
Daar zit ze dan, voor het eerst in je groep. Een leerlinge afkomstig uit Syrië. Ze beschikt over een beperkte woordenschat Nederlands en spreekt Arabisch. Ze kent net genoeg Nederlandse woorden om in een reguliere groep mee te kunnen draaien. Je kunt wel een gesprek met haar voeren, maar vakken volgen blijkt moeilijk te zijn. Hoe kun je deze nieuwkomer begeleiden?

40 Leren experimenteren en redeneren
Martine Gijsel, Joep van der Graaf & Eva van de Sande
In wetenschap- en techniekonderwijs doen kinderen kennis en vaardigheden op die ze nodig hebben op school en in de maatschappij. Maar hoe creëer je een rijke leeromgeving waarbinnen kinderen een onderzoekende houding ontwikkelen, bètakennis opdoen en onderzoeks- en ontwerpvaardigheden ontwikkelen? Leer hen experimenteren en redeneren.

Rubrieken
11 Abonnement op JSW
16 www.jsw
22 Uitgelicht
25 Praktijk
29 Lezersactie
30 Schoolweek
36 Open boek
39 Van de stapel
46 Gereedschap
50 Verwacht in JSW