JSW Jeugd in School en Wereld — Jrg. 100 (maart 2016) nr. 7

06 Makers maken makers!
Astrid Poot
Makers maken makers, dus leerkrachten moeten makers zijn. Maar hoe word je een maker? Je wordt vooral in maker door ‘lekker te klooien en te ontdekken wat je leuk vindt om te maken’. Dat geldt ook voor leerlingen. Door deze ontdekkingsreis ontwikkelen zij een eigen topbox, waarin zij hun favoriete materiaal, gereedschap en hardware stoppen. En zo ontwikkelen zij hun creativiteit.

11 Abonnement op JSW

12 Curriculum pabo Make STEAM
Christa Casu en Rob van ’t Veer
De maker movement doet ook zijn intrede in het onderwijs. Niet alleen basisschoolleerlingen van verschillende scholen maken kennis met Maker Education, ook diverse pabo’s nemen het ‘maken’ of in een curriculum. Pabo Emmen van Stenden Hogeschool heeft Makered aan het STEAM-model gekoppeld: het maken van melkplastic is een voorbeeld van ontdekkend leren. Hoe kun je als leerkracht Maker Education inzetten om de intrinsieke motivatie van leerlingen te vergroten?

16 www.jsw

18 Leren maken voor een duurzame wereld
Petra Jansen
Op de Marnix Academie nemen de pabo studenten ‘leren door te maken’letterlijk. In het kader van Wetenschap & Technologie maken de studenten ontwerp- en maakopdrachten met een Makey Makey en Little Bits en nemen deze opdrachten en materialen mee naar stageklas. Met deze tools stimuleer je leerlingen om hun creativiteit te gebruiken bij het ontwerpen en programmeren.

22 Uitgelicht

25 Praktijk

29 Lezersactie

30 Schoolweek

32 Kunnen we het maken? Nou en of!
Frank Koelewijn
‘Maken’ is voor de meeste scholen nog geen vanzelfsprekend les onderdeel. De leerlingen van basisschool ’t Slingertouw in Eindhoven begrijpen er niets van. Zij worden opgevoed met Maker education. De school heeft de beschikking over een eigen Lab4Makers. Schoolbreek is een leerlijn opgezet met vijf lesblokken. Laat je hierdoor inspireren!

36 Open boek

39 Van de stapel

40 1989 VS 2016: ICT en onderwijs
Michele Clement
Technologische ontwikkelingen hebben veel veranderd in het onderwijs. Zo is schrijven op een krijtbord en bij veel scholen niet meer bij door de introductie van het digibord. Daarnaast is gepersonaliseerd leren met ICT een hot item. De technologische ontwikkelingen van 1989 zijn niet te vergelijken met de huidige mogelijkheden. Toch worden in het JSW-artikel “Informatiekunde en basisvorming’ uit 1989 aspecten beschreven die opnieuw relevant zijn.

46 Gereedschap

50 Verwacht in JSW