Egoscoop — Jrg. 16 (maart 2012) Nr. 3

Thema: CREATIVITEIT

2 Colofon

3 Voorwoord

Geert Bors (eindredacteur Egoscoop)

4 “Wacht even… creativiteit is dus mŽŽr dan originaliteit”
APENKOOI
Geert Bors & Anne van Hees
Zelfs een kind dat niet van gym houdt, wordt blij van apenkooi: alle klimrekken, ballen en toestellen uit de kast en spelen maar! In de nieuwe openingsrubriek Apenkooi Anne van Hees en Geert Bors precies dat: vrij en blij verkennen zij dit keer het fenomeen creativiteit. Dan stuit je bijvoorbeeld op Czikscentmihalyi: “Creativiteit is wat ons leven zinvol maakt”.


6 Je hebt een basisgevoel van veiligheid nodig om te kunnen cre‘ren
Ingrid van Reede van Oudtshoorn
Alice moest ervoor in een diepe konijnenhol vallen. Haary Potter werd door een sneeuwuil uitgenodigd om het te ontdekken. En in de Kronieken van Narnia was de weg erheen via de achterkant van een kleerkast. Maar de kinderen van juf Mariska Bruggeling hoefden er hun klas niet voor uit: acht weken lang gingen zij naar Verzinland, een vrijplaats waar je je scheppingskracht Žn jezelf beter leert kennen.

9 Over Mozart, menuetten en motivatie
COLUMN
Wilma van Esch

10 Soms versta je elkaar beter als er niet gepraat wordt
COLUMN
Bianca van Eck

11 Leerkrachten, houdt u vooral niet in!

Geert Bors
Zo vaak steekt hij de Vlaamse noordgrens niet over voor zijn verhaal, dus toen grondlegger van get ErvaringsGericht Onderwijs, Ferre Laevers, in januari bij het NIVOZ sprak, was Egoscoop erbij. Het werd een gloedvolle avond waarbij Laevers toewerkte naar een verrassend zicht op creativiteit vanuit een ervaringsgericht perspectief: “Als het gaat om kinderen een rijke realiteit aan te bieden, wil ik maar ŽŽn ding zeggen: maak de soep zo dik mogelijk”.

16 Creatief denken brengt iedereen tot bloei

David van der Kooij
In dit artikel een doorkijkje op creatief denken en hoe je als leerkracht een leerklimaat kunt scheppen waar creatief denken groeit en de leerling bloeit.

2
2 Ik zie, ik zie…
POSTER

25 Beelden maken leert beelden lezen: Over het Kinderfilmfestival
Marcel van Herpen
Ik heb streepjes gezet om de dagen tot de premire af te tellen”, verzuchtte een leerling bij binnekomst in de filmzaal in Bernheze. Daar lag de rode loper uit en flitsten de fotocamera’s doorlopend bij het ontvangst van de leerlingen die aan het ‘Eerste Bernheze Kinderfilmfestival’ hebben deelgenomen. Met ruim 450 leerlingen, leerkrachten en ouders was de zaal propvol. vol spanning keken ze uit naar de premire van hun eigen korte film, vol aandacht keken ze naar de films van de andere scholen.

28 Het ruikt hier niet naar school
Clemens Geenen
Beeldend kunstenaars
Geert van de Vorstenbosch en Jolanda van Doorn ontvangen hun atelier leerlingen van het Fioretti College, een vmbo-school in het Brabantse Veghel. Ze ontvangen die leerlingen niet om daar opgeleid te worden tot de nieuwe Rembrandt of Mondriaan, maar om elkaar te ontmoeten, elkaar te leren kennen en vooral om zichzelf te leren kennen.

32 De spin en de ventilator klas
: een spannend experiment

Anja Stork

33 Er komt limonade uit de kraan: Creativiteit stimuleren in de klas / Zes denkhoeden
Rob de Haas
De wil om anders tegen zaken aan te kijken, zelfopgelegde patronen te doorbreken en op zoek te gaan naar het juiste, tweede antwoord, is kenmerkend voor een creatieve houding. Hierbij gaat het niet alleen om het zoeken naar nieuwe idee‘n en oplossingen, maar ook om het ontsnappen aan heersende gedachten en vastgeroeste denkbeelden. Kortom: creativiteit = de wil (verbeelding x verstand).

36 Beter goed gejat dan slecht bedacht
COLUMN
Eline Stolp

37 Plagiaat in de paaseierenfabriek
COLUMN
Geert Bors

38 In-the-box denken
COLUMN
Ellen Emonds

39 Failure is not an option
COLUMN
Clemens Geenen

41 Als passie en talent samenkomen
BOEKRECENSIE
GŽrard Zeegers
Het Element is het punt waar natuurlijk talent en persoonlijke passie elkaar ontmoeten. Als mensen in hun element zijn, zijn zij het meest zichzelf, het
meest ge•nspireerd en halen zij het beste uit zichzelf. de veranderende wereld waarin wij leven vraagt om een nieuwe kijk op menselijke groei en ontwikkeling. Ken Robinson ontvouwt zijn visie op talent, intelligentie en creativiteit in zijn ‘Het Element’.