Educare — Jrg. 25 (januari 2007) Nr. 1

3 Nu even niks
REDACTIONEEL
Marijke Sluijter


4 IJskoud

Van kunst(je) tot Zen

6 Masseren in de klas
Michel Korver
“Ze hebben er hun hele leven wat aan”

10 ‘Elk kind kent de kunst van het leren’
Adri‘nne Baars
Onderwijs maak je samen. In gesprek met Luc Stevens.

13 Muziek voor miljoenen
COLUMN
Kees Verhage
De onderwijsinspectie stapt de school binnen en bemoeit zich met de uitvoering van de muziek…. Mooi onderwijs, wie maakt dat? Uiteraard de leerlingen samen met de leraar. Wat z’j mooi vinden. Of is iets alleen goed als het grootste deel van de bevolking het goed vindt?

14 Lekker lui zijn is niet verkeerd
Adrienne Baars
We zouden allemaal wel in een ideale wereld willen wonen, waar niemand boos is op elkaar en waar iedereen zich prettig volet. Maar hoe kunnen we daar aan werken? Even niets doen is ook belangrijk. Mag je als kind nog wel eens niksen?

17 Snackgedrag veranderen?
Elly de Wildt-Dienske
Moeilijk eetgewoontes te veranderen? Niet over denken, niet praten, maar doen! www.schoolgruiten.nl

18 Bewegen in de klas
Anne Mijke van Harten
HartFocus maakt alert en coherent. Speciaal geselecteerde ademhalingsoefeningen, grondingsoefeningen en oefeningen die werken op het borst-hartgebied, dragen bij aan meer lichaamsbewustzijn en een coherent hart en brengen je in de juiste staat om te leren. Bewegen in de klas zorgt voor helder hoofd, wakker lijf en open hart.

20 Muziekinstrumenten
Spelen met …
Gitaar en panfluit. Er mee spelen en hoe je ze zelf maakt.

21
LEZEN EN LUISTEREN
Boeken:
– Beeld & Brein
– Opvoeden is mensenwerk
– Eerste hulp bij tafels, boek en spellen
– Co-ouderschap
– Het verhaal van Giraffe
CD’s:
– Klinkt als Aoum
– Brain-Gym in de praktijk
– De drie kleine piraten

22 Zit rechtop!
Elly de Wildt-Dienske

Helaas kœnnen niet alle kinderen dat

23 Een ontspannen klas
WORKSHOPS / PRAKTISCH
Alles heeft met alles te maken. De conferentie ‘Systeemdenken en duurzame schoolontwikkeling’ vindt plaats op 14 en 15

29 ‘Idee‘n worden uitgedrukt in beelden, …’
Gedicht
Wang Pi (226-249)
Vergeet alle woorden. Reflectie.

30 De tranen zijn voorgoed weg
UIT DE PRAKTIJK
Juul van Aken
Een bezoekje bij de kunstzinnige therapeut

31
Leuke dingen
Kleurige parade van te hebben dingen

33 We gaan Schatzoeken …
in de kast n in onszelf!
Hieke van der Werff
Maak eens een schatkast en vind in jezelf de mooiste dingen

34 Samen: Er is een heel dorp nodig om een kind op te voeden
Jos Kester
Kinderen opvoeden lijkt moeilijker dan ooit. Jos Kester, tot 2004 voorzitter van de stichting School voor Sjamanisme, stelt betere samenwerkingsverbanden tussen opvoeders voor. Het gezin, met vaak maar ŽŽn ouder, blijkt niet genoeg.

36 Verdieping en bezinning voor opvoeders
Mededelingen
Educare voor het voetlicht op de NOT 2007
– Wie zorgt voor de baby?
– Collectief Inclusief
– Natuurlijk leren
– Eenvoudig verbonden: milieuspiritualiteit na Franciscus van Assisi
– Zin in onderwijs
– Wat Beweegt Jongens?
– Lezingen en workshops bij Educare
– Korczak en Kinderopvang
– Leuke websites

37 Waar gaan we heen met de kids

– Hutten bouwen in ‘Spijkerdorp’ in Drachten
– De chemie van een tongzoen: NEMO Amsterdam

38 Nieuwetijdsouders / ‘Zussen dus’
COLUMN
Julia van Bohemen
Julia verbaast zich over zussen

41 Schminken: meer dan een masker

Marianne Riemers
Aanraken en contact maken

42 Blokjes
Cursussen en therapie‘n

44 Wat ben jij aan het ont-dekken?
Marina Oxenaar
Mag jij er helemaal ZIJN van jezelf? “Vaak is het hervinden van het kind in de volwassene een geweldige doorbraak in de relatie met kinderen” zegt Marina Oxenaar in haar praktijk ‘De Werkplaats’ in Arnhem, waar ze werkt met kinderen, hun ouders en hun docenten.

46 Ukkies

Vraag en aanbod van lezers

48 ADHD? Echt niet!
Annemarie van Hof
Geef snelle denkers meer ruimte

50 Enz.
Nieuws en actualiteiten
– Knuffelen verplicht
– Herinnerdingen
– Buiten bewegen
– Baby’s