Educare — Jrg. 24 (november 2006) Nr. 5

4 Spelen met geometrie
Bewegen, openen en verbinden met Lokonmotion

6 Spel maakt slim …
Spelen verhoogt intelligentie. Wanneer worden opvoeders verstandig? Spel en intelligentie, dat zijn toch twee heel verschillende zaken. Of niet? Volgens Michael Mendizza hangen die twee nauw samen. Op een conferentie in Oostenrijk lichtte hij dit toe tijdens zijn workshop ‘The intelligence of play’

10 Democratisch onderwijs
Marijke Sluijter
Democratie… en verder? In vrijheid leren wat samenwerking is. Op Aventurijn, een school waar kinderen van 4-17 jaar en hun begeleiders in vrijheid leren van het leven, telt ieders belang.

13 Verkiezingen
COLUMN
Kees Verhage
Ziet de politiek kinderen wel staan? Onderwijs mag niet onderaan het partijprogramma hangen.

14 Werken met symbolen
Zo‘ Kwakkel
Eenheid van denken en voelen. Hoe zou het zijn wanneer we symbolen gebruiken in de klas? Welk effect heeft dat?

17 Hoera, chocola!

Gezond lekker snoepen. Leraren van Harry potter hadden gelijk.

18 Ieder kind schept zich een beeld van God
Evamarion Scherrewitz
Ieder kind schept zich een beeld van God. Maar hoe teken je dat?

20 Spelen met … doosjes
Mieke van der Feen
Stapelen, vouwen, inpakken …

21 TV versteent de blik, puberyoga en meer
LEZEN EN LUISTEREN
Boeken:
– De bevroren blik
– Van herfst tot zomer
– Verhalen uit het oude Ierland
– Spelen doe je met je hele lijf; een handreiking voor sensomotorische spellessen
– De eerste zeven jaar; kinderfysiologie
– CD’s: Gratitude e.a.
– Het Yoga Avontuur voor jongeren

23 Leren denken in gehelen: conferentie
KATERN / PRAKTISCH
Alles heeft met alles te maken. De conferentie ‘Systeemdenken en duurzame schoolontwikkeling’ vindt plaats op 14 en 15 februari 2007 in het Beatrixtheater te Utrecht.
Katern over systeemdenken met kinderen:
– Van woord- naar beeldcultuur.
We leren de wereld om ons heen te zien als ŽŽn geheel in plaats van als een optelsom van allemaal losse onderdelen.
– Causale lussen.
Met systeemdenken zien we hoe onderdelen van een systeem samenwerken en elkaar be•nvloeden en hebben we oog voor onze eigen rol binnen een systeem.
– Alles stroomt.
We leren begrijpen dat onze wereld en ons leven voortdurend verandert en dat onze wereld dynamisch is en niet statisch
– Ons denken zichtbaar maken.
We worden ons meer bewust van onze mentale modellen, onze manier van kijken naar de wereld om ons heen.
– Naar de kern.
Systeemdenken helpt ons de complexiteit van onze wereld te begrijpen.

27 ‘Er is een doosje in mijn hart …’
Gedicht
Wendy Traa

28 Gezellig samen kaarsen maken
Maaike van de Gevel
Kaarsen dompelen. De geur van bijenwas

30 Soms hoef je niets te doen

COLUMN / UIT DE PRAKTIJK

Afscheid van Anita Matheij

31 Leuke dingen
Weet je al wat Sint gaat geven?

33 In het lievewoordendoosje
Wendy Traa
In het lievewoordendoosje bewaar je wat je horen wilde

34 Kind(eren) be•nvloeden

Arianne Collee
Ouders ontwikkelen zich ook! Kinderen geven richting aan je leven. Welke rol speelt het ouderschap in je biografie, je levensloop?

36 Verdieping en bezinning voor opvoeders
Mededelingen
– D
ag voor de vrede
– Duurzaam Leren
– De nieuwe schoolkrant
– Families in beeld
– De Belevenis
– Onderlinge kindermassage speldag
– Tekenen, goed voor je ontwikkeling
– Waar is de gebruiksaanwijzing voor mijn kind?

37 Waar gaan we heen met de kids

Brood laat scheetjes en niet alles dat kapot is hoeft weg: Nederlands Bakkerijmuseum ‘Het Warme Land’ te Hattem en Villa Zebra, museum voor kinderen met ‘Heel, Kapot’ te Rotterdam.

38 Een assist en brostkanker
Help, mijn kinderen spreken een andere taal! Competenties, tutoren, settings, mindmaps, hattrick, panna, assist. Sprakeloos luister ik naar de taal van mijn kinderen en geniet.
Nieuwetijdsouders.

39 Vieze boekjes lezen
Isabell Peters
Moraliteit praat je een kind niet aan. Straffen is zinloos.

40 Blokjes
Cursussen en therapie‘n

41 Enz.
Nieuws en actualiteiten
– Natuur-wijs
– Minder TV, beter geheugen
– Helend zingen
– Smaaklessen op school

42 Wie heeft er nu eigenlijk een probleem? Jij of je kind?
Domi Lambregts
Een praktijkvoorbeeld uit Domi’s Centrum voor Bewustzijnstraining

44 Hoor de wind waait … Wind-kracht 8
Margrete Stoute
Acht krachten waar elk kind sterk van wordt

46 Ukkies

Vraag en aanbod van lezers